Hej!Makro i huvudmall - undermallar
Jag har många olika mallar som ska kunna köra samma programsnutt. I stället för att skriva samma snutt i alla mallarna vill jag lägga snutten i en "huvudmall", och koppla huvudmallen till undermallarna. Jag har försökt via verktyg-referenser och jag ser då hänvisningen under referenser i vba-editorn, men referensensen är borta nästa gång jag öppnar undermallen. Kan det ha något att göra med att jag refererar till en dot-fil och inte en dll-fil (vilket är standardfiltypen när man skapar en referens). Hur skapar jag i så fall en dll av makrot i huvudmallen?
mvh
/MichaelSv: Makro i huvudmall - undermallar
detta fungerar men troligen inte vad du vill ha... (kommer till det )
Application.Workbooks.Open "e:\-=Development=-\Dev Temp\Bok1.xls"
Application.Run "Bok1.xls!Blad1.H"
Det du bör göra är att skapa alla "standard" macron i ett add-in det e bara att skapa alla macron du alltid vill komma i en vanlig arbets bok och sedan spara den som ett *.XLA under Verktyg/Tools finns sedan menyvalet Add-In/Tillägg leta upp din xla fil och lägg till den i listan över add-ins.
Du bör läsa igenom hjälpen om detta ... kanske?
Tänk bara på att man måste tänka lite annorlunda när man använder excel objecten tex inte använda thisworkbook då det hänvisar till add-in'et och inte till den aktiva arbetsboken använda istället Active....
Borde ju dock inte vara ett problem med dina macron då dom redan är anpassade för detta sätt att köras (köras från en annan bok en den som den utför arbetet. )
// Wendel