Hej! Vad jag känner till så finns inget sätt att göra så att de sitter bredvid varandra.Stapeldiagram med 2 Y-axlar
Det bästa resultatet vi åstadkommit är att den ena serien ligger bakom den andra.
Vad vi vill ha är att staplarna är bredvid varandra. Det är samma värden på x-axeln men ska vara olika skala på Y för respektive serie.
Exempel:
Värde1 5 0,5
Värde2 1 0,9
Värde3 7 0,34
Där vill vi ha två staplar bredvid varandra med varsin värdeaxel.
Går det att göra utan att "fuska" med extra serier som formateras osynliga eller där värdena sätts till 0?
Om så, hur göra?
Undrar
/AnnSv: Stapeldiagram med 2 Y-axlar
Det man kan göra är ju antingen att fuska med 0-serier som du beskriver, eller eventuellt att göra ytterligare en eller två kolumner med "anpassade värden", för att de ska ligga i samma intervall. Sen får man då eventuellt göra någon fullösning för att få till vettiga skalor på axlarna.
Personligen tycker jag att den enkla varianten med extraserier är bäst, såvida man inte har tillgång till andra program där det finns mer flexibelt stöd för olika typer av diagram.Sv:Stapeldiagram med 2 Y-axlar
Formatera datan enligt följande:
X-axelkategori | Blankrad | Värden serie 1 | Värden serie2
Värde1.1 5
0,5
Värde2.1 1
0,9
Värde3.1 7
0,34
Lägg märke till förskjutningen på värden i serie 1 & 2
Ange X-kategori (labels) till column 1 och 2 (X-axelkategori | Blankrad )
Det är det närmaste jag kan komma... Prova att sätta en punkt i den sista blanka raden....
Man kanske kan formatera X-axeln för att snygga till det lite...
Ovan exempel brukar annars mest användas om man vill ha en "grupplabel" och en sub label under den
Prova er fram lite för atts se om ni kan hitta nått snyggt. Annars kan man ju lägga grafer över varandra och gör det översta genomskinligt