Ett litet problem, som jag skulle behöva lite hjälp med. Formeln på svenska: =OM(C$4>1;OM(REST(RAD()-21;C$4)=1;"X";"");"X") Tackar för ditt tips. Föresten kan du ju maila din fil så tror jag att jag förstår bättre... (wendel.henrik@home.se)Rita ut "kryss" i vissa celler i Excel.
Skall fixa ett litet "grafisk startschema", för en idrottstävling.
Vill "rita ut" ett antal "x" (kryss-markeringar) i vissa celler i excel-arket.
Cellerna i kolumn A, har data för klockslag, alltså A7=10:00, A8=10:01, A9=10:02 ........ A127=12:00... osv osv
I cell C3 finns data för antalet anmälda (i den klass som kolumn C står för, kolumn D är för en annan klass, osv).
I cell C4 finns data för startmellanrummet (mellan varje deltagare för aktuell klass).
I cell C5 finns värdet, för när första start skall ske i aktuell klass.
Det kan stå;
C3=7
C4=2
C5=10:15
Nu vill jag alltså få ihop en liten formel som automatiskt skriver ut kryss i de celler C7........C-"slut" som stämmer in, med ledning av vad det står i C3, C4, C5...
Totalt blir det alltså 7 st kryss (= antalet anmälda)
Kryssen skall ritas ut med start mellanrummet 2 minuter...
Alltså, i cell C22 (är första starttid 10:15), C24, C26, C28, C30, C32, C34.
Samma grej skall alltså göras för alla kolumner C,D,E,F,G,H...... osv..
Men löser man den för ena kolumnen så blir det ju enkelt att göra en likadan för nästa kolum (och då kommer man ju ta hänsyn till vad som står i D3,D4,D5) och det skrivs ut i D7...... D-"slut".
Någon som har något fiffigt att bidra med ??
Förhoppningsvis något direkt i Excel.... alltså helst inte i VB eller så.... (är jag inte direkt hemma på)...
Då behövs mer handledning ;-)
Tacksam för all hjälp !
// MikkeSv: Rita ut "kryss" i vissa celler i Excel.
Placeras i cell C22 dra ut formeln till "H....osv" 22 fyll sedan neråt önskat antal rader.
Formeln på engelska: =IF(C$4>1;IF(MOD(ROW()-21;C$4)=1;"X";"");"X")
Anledning till den första if satsen är att rest 1 returnerar 0 (Noll) och vid startintervall 1 skall det ju vara kryss i alla.
Om du vill ha snyggare kryss kolla på någon wingding symbol som teckensnitt för dessa celler.
// Mvh WendelSv:Rita ut "kryss" i vissa celler i Excel.
Kan man tänkas "bygga på den" så att den själv börjar skriva i C22 (alltså inte att jag själv står i den cellen) ?
alltså man lägger formeln i exvis i cell C6 ?
För tanken med grafiken är att se ut stor tyngt det blir varje minut vid starten...
Blir det många deltagare, så kanske man vill flytta första starttid, genom att "bara" ändra i C5...
Då vill jag att den skall börja rita ut "kryssen" i annan ruta än i exemplet C22....
Kanske lite otydlig där i mitt första inlägg ;-?
Och så vill man ju helst att "den" själv även bara skriver ut det antal "kryss" som är lika med antalet anmälda, dvs ifrån cell C3.
// MSv: Rita ut "kryss" i vissa celler i Excel.
Medelande innan editering:
"förstår inte riktigt "Kan man tänkas "bygga på den" så att den själv börjar skriva i C22 (alltså inte att jag själv står i den cellen) ?
alltså man lägger formeln i exvis i cell C6 ? "
Förklara mer
När det gäller antalet deltagare glömde jag bara, kollar på det..."