Har ett excelproblem jag behöver hjälp med. Man borde kunna använda funktionen LETARAD men eftersom strtnummer 1 kan finnas på flera rader med olika varv i kolumn 2 så måste du först slå ihop kol A och B så här. (Jag infogade först en ny kolumn A så som jag kallar ID, i kol B kommer startnummer i kol C varvet och kolumn D tiden.)I nya kolumn A alltså =B2&C2 Detta gör förhoppningsvis en unik identitet på startnummer och varv. Därefter sorterar jag på kolumn A Tack för det Mats. Min omsats fungerade inte riktigt, men med ett litet tillägg så löste det sig.Hämta data från "rätt" fält.
I ett blad har jag en lista med startnummer. A1=1 A2=2 osv.
I B1 vill jag ha in tider för startnummer 1 varv1, B2 startnr 1 varv 2 osv. från ett annat blad där tiderna finns.
Dock står dom inte i startnummerordning utan Kollumn A innehåller startnumren B vilket varv det gäller och C tiden.
Det betyder att för tiden i B1 på första bladet måste jag hitta raden i blad 2 där startnummret är 1 och varvet är 1 och hämta värdet för tiden.
Nån som kan hjälpa mig med det?Sv: Hämta data från "rätt" fält.
Nu kan du i
kol B i blad 1 skriva: =LETARAD(A2&"1";Blad2!$A$2:$D$6;4;0)
kol C i blad 1 skriva: =LETARAD(A2&"2";Blad2!$A$2:$D$6;4;0) osv.
Nollan i slutet anger att vi söker exakta världen dvs. det står #Saknas# om man letar ett värde som inte finns i den sorterade tabellen. A2&"1" talar om vad vi skall leta efter, ett startnummer OCH ett visst varv. Blad2!$A$2:$D$6 talar om VAR vi söker (i mitt exempel bara 5 rader. (Jag har en rubrik på rad 1 som inte behövs!). Den ensamma 4:an berättar att värdet som skall levereras ligger i kolumn 4 i den tabell vi söker i. (I mitt exempel kolumn D men det behöver det inte alltoid vara!)Sv:Hämta data från "rätt" fält.
Jag höll på med LETARAD men funderade just på hur jag skulle filtrera varvet. Din lösning var enkel och bra.
Jag la till en OM sats så att jag slipper få saknas som resultat innan tiderna kommit in.
=OM(LETARAD(A2&"1";SS1!Y2:Z33;2;0)>0;LETARAD(A2&"1";SS1!Y2:Z33;2;0);0)Sv: Hämta data från "rätt" fält.
=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A2&"1";SS1!$Y$2:$Z$800;2;0))=SANT;0;LETARAD(A2&"1";SS1!$Y$2:$Z$33;2;0))
Tack än en gång för din enkla lösning Mats.