På ett blad i Excel har jag ett antal kolumner med data. En av kolumnerna innehåller inte siffervärden utan text. Det finns inte text på alla rader utan endast på några enstaka. Jag använder dessutom autofilterfunktionen för att kunna filtrera ut info från t ex en avdelning. I princip måste det nog vara en VBA-lösning. Ser inte dirket någon annan metod som verkar rimlig. Lägg ut lite exempel data och layout av den så kan vi prova lite Tre alternativ:Hur hämta autofiltrerad text (inte siffror) från ett blad till ett annat i Excel
Eftersom jag har alla rådata på ett blad vill jag kunna presentera allt snyggt på ett annat blad. Dit vill jag då hämta innehållet från kolumnen med text. Så om jag har valt att visa alla data för avdelning X ska alltså endast de texter som tillhör avdelning x hämtas.
Hur gör jag detta? Finns det någon bra funktion som hämtar textinnehållet och bara skriver ut de rader som innehåller någon info?
Behöver verkligen omgående hjälp med detta.
Tack på förhand.Sv: Hur hämta autofiltrerad text (inte siffror) från ett blad till ett annat i E
Du får ta något i stil med
område.EntireRegion.Columns("C").SpecialCells(xlVisible).Copy område2Sv: Hur hämta autofiltrerad text (inte siffror) från ett blad till ett annat i E
//WendelSv:Hur hämta autofiltrerad text (inte siffror) från ett blad till ett annat i E
1. Varför inte se till att Autofilterfunktionen ligger på samma sida som den du vill presentera? Alltså tänk om strukturen i kalkylen.
2. Använd det som i Excel kallas "avancerat filter" som kan automaticeras en aning med ett makro. Nackdelen är att avancerat filter inte hanterar utdata som skall ligga i ett annat blad. Resultatet måste alltså först läggas i ett visst område i det första (ursprungliga) bladet och sedan med hjälp av formler eller med klippa klistra fösas över till det blad där du vill ha resultatet.
3. Klipp & klistra in helt enkelt. (Kanske också går att göra ett makro av)
Skicka ett mail med filen så kanske jag kan hjälpa dig, (Jag lever på sådant!)