Hej! <b>>Är certifikat lösningen?</b> Hej, Hej Dennis! Hej Sofia,Köra VBA kod i Excel med hög macrosäkerhet?
Hur går jag till väga om jag vill leverera Excelfiler med vbakod i bakgrunden men fortfarande låta kunden ha macrosäkerheten inställd på hög/high?
Är certifikat lösningen? Var vänder jag mig i såna fall för ett sådant?
Andra förslag?
Stort tack för hjälp på ett för mig nytt område!
Mvh,
SofiaSv: Köra VBA kod i Excel med hög macrosäkerhet?
Ja.
Det finns, så vitt jag vet, inga andra sätt att göra det.
<b>>Var vänder jag mig i såna fall för ett sådant?</b>
Jag har kollat lite på det, och när jag gjorde det har jag för mig att det i stort sett var hos Microsoft och kostar mycket. Om det handlar om småkrafs är det alltså inte meningsfullt, såvida inte organisationen redan har det.
Det är möjligt att man kan slippa undan lite enklare genom att fixa ett add-in, men är osäker.
Min lösning är helt enkelt att säga att om de ska använda den och den filen så måste de ha säkerhet medium. Det går inte att göra på annat sätt.Sv:Köra VBA kod i Excel med hög macrosäkerhet?
Jag använder mig av Thawte som kostar US$ 200 per år. Det är en smidig lösning och som löser denna typ av situationer.
Ett annat alternativ är att skapa en COM add-in mha VB 6.0 men det beror på din kunskap med VB och vad som ska lösas med kod.
Mvh
DennisSv: Köra VBA kod i Excel med hög macrosäkerhet?
Det visade sig att vi hade ett certifikat avtal med just Thawte!
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra.
Jag har installerat certifikatet och gått in i VBA editorn genom aktuell excelmall.
Valt certifikat genom Tools/digital Signature/choose.
Dock får jag aldrig frågan om jag vill lita på detta formulär när jag kör mallen.
Och har jag hög säkerhet körs alltså inte vba-koden bakom.
Har jag missat något?
Mvh,
SofiaSv:Köra VBA kod i Excel med hög macrosäkerhet?
"Dock får jag aldrig frågan om jag vill lita på detta formulär när jag kör mallen.
Och har jag hög säkerhet körs alltså inte vba-koden bakom."
Det är svårt att på distans vägleda dig här varför jag rekommenderar att du tar del av MSFT's whitepaper om macro security o digital signatures:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=7E3EAB1F-B313-44F4-8900-3399ABB2001D&displaylang=EN
Förresten, är certifikatet från Thawte fortfarande giltigt? Det kan vara en källa men borde ge dig ett meddelande.
Mvh
Dennis