Jag har skapat ett makro i word där jag ersätter ett gammalt datum med ett nytt. nu skulle jag vilja använda detta makro på ett flertal dokument samtidigtutan att behöva öppna alla var för sig. I CAD fins det ju en Batch Process men finns det något liknande i word? Nej, inte mig veterligt, men du kan skriva ytterligare ett makro som öppnar alla dokument, ett efter ett, och sen kör koden på dem. Eller så kan du skriva om makrot så att det kör på alla öppna filer; och sen öppna alla filerna och köra det på hela grejen. Niklas. Till exempelMakro!!
Sv: Makro!!
Sv:Makro!!
Det låter intressant men hur skriver jag detta makro som öppnar varje dokument och sedan kör mitt nuvarnde makro? ....om du har tid!
Tack för ditt senast svar.Sv: Makro!!
<code>
Public Sub DinTidigareSub
...
End Sub
Public Sub FleraDokument
With Documents.Open("fil1.doc")
.Activate
DinTidigareSub
.Save
.Close
End With
With Documents.Open("fil2.doc")
.Activate
DinTidigareSub
.Save
.Close
End With
'osv.
'Eller något i stil med (du måste ha alla filer i någon slags samling "fil"):
for i = 1 to noofdocuments
With Documents.Open(fil(i))
.Activate
DinTidigareSub
.Save
.Close
End With
next i
End Sub
</code>
Men det här ger en väldigt statisk lösning, där du på något vis måste fylla i alla filer manuellt. Det du skulle kunna göra är då eventuellt att ta ut alla filer ur t.ex. en katalog.
Personligen tycker jag att lösningen med alla öppna är betydligt enklare (du markerar alla filer som är aktuella, drar in dem i programmet och kör sen makrot).
Något i stil med:
<code>
Public Sub allafiler
dim doc as document
for each doc in documents
doc.activate
dintidigaresub
next
End Sub
</code>