Hej Ett litet exempel kanske hjälper dig en bit på vägen. Hej Jan Inte allt, men skapligt mycket. Det räcker nog. :-) 1. Din matris är i detta fall det samma som en array med flera dimensioner. Hej Jan Indexera en cell med en annan cells värde.?
Jag vill jämföra 2 koloumer eller kaske kallas område t.ex B3:B23 och C3:C23 jag har en tredje område D3:D100 som innehåler siffror mellan 1 och 20 slumpviss . Jag vill jämföra efter D koloum. t.ex d14 har en värde 10 så skulle jag skriva :
b(d14)=c(d14) men det funkar inte. :-)
Hur kan man skriva så att ska fungera?Sv: Indexera en cell med en annan cells värde.?
Låt säga att vi har ett antal värden området A1:A3
A1 = 10, A2 = 20, A3 = 30
D1 innehåller ett värde (index) till den rad i området A1:A3 vi vill titta på.
D3 visar innehållet på den rad som vi valt i D1. Funktionen som ska srivas i D3 är: =INDEX(A1:A3;D1)
Om D1 = 2, kommer värdet 20 (från A2) att visas i D3.Sv:Indexera en cell med en annan cells värde.?
Det var precis vad jag behövde .Nu funkar det! :-)
Kan du access? visual basic?
-jörgenSv: Indexera en cell med en annan cells värde.?
Access, Excell, VB, C#, SQL mmSv:Indexera en cell med en annan cells värde.?
1. Hur deklarerar man en matris i VB ? Jag vill att programmet ska läsa i en tabell 3 X 60 värde. dvs.180 siffror med 2 decimaler.
2. Kan man importera en tabell med access direkt från netet ? Om jag skriver i addresen av sidan där tabellen är får jag felmeddelande " fel filnamn" men om jag använder excel med samma addres då dycker upp tabellen. Vad gör jag fel ?
Sv: Indexera en cell med en annan cells värde.?
<code>
Sub Matris()
Dim minMatris(1 To 3, 1 To 60) As Double 'Double är flyttal men antalet decimaler är inte begränsat till 2
Dim i As Integer
Dim j As Integer
For i = LBound(minMatris, 1) To UBound(minMatris, 1)
For j = LBound(minMatris, 2) To UBound(minMatris, 2)
minMatris(i, j) = CDbl(i / j)
'Skriv värdet med två decimaler och det "råa" värdet
Debug.Print Format(minMatris(i, j), "#0.00"), minMatris(i, j)
Next
Next
End Sub
</code>
LBound(EnArray, Dimension) och UBound(EnArray, Dimension) ger dig min och maxgränser för arrayen och angiven dimension. Om inte anger Dimension, t ex UBound(EnArray) så får du övre gränsen för första dimensionen.
Ang fråga 2 så är jag inte riktigt säker på vad du vill göra, vill du använda data från tabellen men att den ska ligga kvar på nätet (länka till den) eller vill du importera tabellen från nätet och lägga den i din egen accessapplikation?Sv:Indexera en cell med en annan cells värde.?
Precis så tänkte jag looparna ,då formaten är också är pefekt.Vad menas med CDbl(i/j) Jag får inte nåt råvärde utskriven. skulle inte räcka (i/j)?
Jag försökte lägga i en variabel . typ a+=1 en räknare se ovan men det funkar inte.
Min fråga 2 är att jag vill gärna detta tabell i access db. så att jag nästa vecka bara fortsätta på nästa raden.
http://www.svenskaspel.se/utskrifter/langen.aspx
I excel kan jag importera men inte i access. Går det?
Under tiden jag fick reda på vad CDbl betyder jag får bara en sorts tal.