Hej Sök bara som vanligt efter *.doc-filer innehållande texten X.dot Nej du, riktigt så enkelt är det inte. Jag hade naturligtvis testat detta redan. hmmm... jag har inga problem att söka efter ex. Normal.dot i mina Word-dokument... Hmm, du verkar ha rätt. har du provat att kopiera texten du får upp i anteckningar och söka på det? Förmodligen är det väl någon Multibyte-character-historia. Den mall som visas i Verktyg-Mallar och tillägg-Dokumentmall är den mall som dokumentet baseras på. Det är alltså samma sak och bör kunna sökas på det sätt som beskrivis ovan. Om mallen däremot finns bland "Globala mallar och tillägg" så sparas ingen information om det i dokumenten. "har du provat att kopiera texten du får upp i anteckningar och söka på det?" Anledningen är att "anteckningar" tolkar om tecken den inte kan visa till andra puckade tecken, säg mellanslag. Du måste alltså få den exakta binära representationen, och det får du om du kollar upp det i en hexeditor. Suveränt! Nu fungerade det!Vilka Word-dokument använder en viss dokumentmall
Vet någon hur man kan söka efter vilka Word-dokument som baseras på en viss mall?
Alltså, jag vill kunna hitta vilka dokument som baseras på mallen X.dot. Hur söker man fram det?
Utan att behöva öppna ett dokument kan jag se detta i en extern viewer men jag vill ju inte behöva göra så, utan jag vill kunna söka i något sökprogram.
Hur gör man detta?
Mvh
/ PerSv: Vilka Word-dokument använder en viss dokumentmall
Namnet på dokumentmallen står som klartext i doc-filen...
Testa genom att öppna en doc-fil i Anteckningar...Sv:Vilka Word-dokument använder en viss dokumentmall
Sökvägen och namnet på mallen verkar finnas lagrat på något annat sätt i Word-filerna, för tittar man på filerna i en extern viewer, ex. Anteckningar, så ser texten ut att innehålla fler tecken "än vad man kan söka på" om du förstår hur jag menar. Det ser ut som om det är ett mellanslag mellan varje bokstav men det är det inte för det går inte att söka på det heller...
Några andra förslag?Sv: Vilka Word-dokument använder en viss dokumentmall
Sv:Vilka Word-dokument använder en viss dokumentmall
Det är nog så att den mall jag är ute efter är en kopplad Dokumentmall (Verktyg, Mallar och tillägg...) och då sparas tydligen uppgiften på ett annat sätt, dvs det jag beskrev ovan.
Den vanliga mallen, om man använt en sådan som ex. Normal.dot, är lättare att söka på och då fungerar det även för mig att få en lista på vilka filer som använder normal.dot.
Det är nog så att det jag är ute efter sparas i dokumentets egenskaper och det verkar vara svårare att söka i.
Men någon kanske har något tips?
Öppna i en hexeditor, kolla vad det är för tecken. Se om du köra med det rakt av. I värsta fall kanske du får skriva ett program själv.Sv: Vilka Word-dokument använder en viss dokumentmall
Jo, det har jag gjort. Det ser där ut att vara mellanslag mellan bokstäverna men det hjälper inte att ex. skriv "d o t" för det ger inget resultat.
Så det jag ser i dokumentet sparas ju där - uppenbarligen - men på någon konstig form som är svår att söka på.
Hela problematiken består i att det i vissa av dokumenten finns en referens till en server som inte längre finns vilket ger till följd att det tar en j-a tid att öppna dessa filer i Word.
Jag sökte och fann ett program som heter HHD Hex Editor.
Och när jag öppnade den aktuella Word-filen kunde jag markera det unika för just den eftersökta mallen.
När jag sen använde ett annat bra program där jag kunde söka hex-kod fann jag det jag sökte!
Kanon! Tack alla för hjälpen!
Mvh
/ Per