Hej! Utöver att du borde tänka lite på hur koden ser ut (vettiga namn, deklaration av variabler, etc.), så har jag faktiskt för mig att rätt sätt är cells(j,i).font.color = ... ColorIndex är den metoden jag talade om. Problemet med den är att man kan byta färger. Så att ColorIndex inte längre är samma. Ovanligt, men för säkerhets skull gör jag alltid så när det gäller färger, jag spelar in ett makro för att se vilken det är. RGB(255,0,0) måste bli "väldigt" rött...Ändra font färg
Jag skall köra ett litet script i ett exel dokument, så när det stöter på ett visst ord så skall fontfärgen ändras till röd
<code>Sub W()
For i = 1 To 8 Step 1 'Antal kolumner
For j = 1 To 40 Step 1 'Antal rader
If Cells(j, i).Value = "VPLAN" Then Cells(j, i).font color ="red"
Next j
Next i
End Sub
</code>
Vad skall man sätta för att ändra färgen? Font color="red" funkar inte. utan hur skall jag formulera det så att det blir röd färg på texten VPLAN. Sätter jag tex .Value = "Hejsan" Så ändras det till hejsan så själva kodsnutten borde funka.
Tack på förhand //JockeSv: Ändra font färg
Där ... är ett tal som man inte kommer ihåg.
Det enklaste är att spela in ett makro som gör det åt dig och sen kolla på just den delen av koden.Sv: Ändra font färg
Problemet med Color är att den, såvitt jag kan komma ihåg, inte funkar under alla versioner av excel. Det kanske inte är ett problem i det här fallet.Sv: Ändra font färg
RGB = Red Green Blue
Krämar du på för fullt på rött så blir det rött. Svart är RGB(0,0,0)