Hej! Behövs ingen loop. Du ska kolla på conditional formatting, fomeln LEFT, och eventuellt namngivna formler. Ja....Har nu testat lite grann, och det är lite enklare än sätta loopar och sådant. Men left funktionen får jag inte att funka. Där du skriver (cell, 2), skall det vara just den cellen eller täcker den in alla celler i kolumn B? Och var skriver jag in vilka två bokstäver som den skall välja ur till vänster, tex FU? så den väljer dessa. på svenska Kan man sätta 2 funktioner efter varandra på samma rad i conditional formatting? AND(villkor1, villkor2, ...) Kan du ge ett exempel?Leta upp vissa ord
Hur tar man ut de två (2) första bokstäverna ur ett ord i kollumn (B)?
Om jag vill leta upp orden som börjar på Ren och FU och sedan ändra fontfärgen till olika
beroende på vilket namn det är. Om man hittar något som börjar på Ren så skall hela texten i kollumen ändra färg, hittar man sedan något som börjar på FU så skall den ändra färg till någon annan.
Det får bli någonsorts loop för det kan förekomma flera ord av varje i kollummen.
Hoppas ni förstår vad jag svammlar om och kan lämna ett lätt svar. Jag har Exel 2003 Engelsk version.
//mvh JockeSv: Leta upp vissa ord
LEFT(Cell, 2) kommer ge dig de två första i cellen.Sv:Leta upp vissa ord
Sv: Leta upp vissa ord
=OM(VÄNSTER(B1;2)="FU";SANT;FALSKT)
på engelska
=IF(LEFT(B1;2)="FU";TRUE;FALSE)
och för det andra villkoret
=IF(LEFT(B1;3)="Ren";TRUE;FALSE)
För att få det att gälla på alla
celler i kolumn B kan man endera markera alla
när man skriver in formeln eller också
kopiera formatet från cell B1 där
man först lägger in villkorsstyrd formateringSv: Leta upp vissa ord
Det finns ju bara 3 rader man kan fylla i olika kriterier på.
jag har nu.
<code>IF(LEFT(B1;2)="gr";TRUE;FALSE)</code>
men skulle vilja ha en till efter denna, så att den fixade det.
<code>IF(LEFT(B1;2)="gr";TRUE;FALSE) & IF(LEFT(B1;3)="stå";TRUE;FALSE)</code>Sv:Leta upp vissa ord
om du kräver att båda villkoren ska vara uppfyllda
OR(villkor1, villkor2, ...)
om det räcker med ena
Och sen kombinationer typ
AND(OR(villkor1, villkor2), villkor3)Sv: Leta upp vissa ord
Har nu provat med allt möjligt utan att få det att funka, Är det inte det ena så är det det andra. Kommer fram en ruta med texten
the formula you typed contains an error.
Komma , citationstecken mm har jag ändrat. Koden också som jag skrev här ovan utan att få det att funka.
Om man har (LEFT(B1;3)="ren";TRUE;FALSE) och (LEFT(B1;2)="FU";TRUE;FALSE)
Hur skall man skriva för att kunna använda AND/OR vilkoren?
Tack på förhand
//Jocke