Hej Beror förmodligen på vilken sorts licens din Office-licens är... Är det en OEM-licens så får du inte flytta den till ett annat system men annars borde det inte vara några problem... Det var ju en installation som följde med en ny PC, dock fick jag en CD med på köpet. Men OEM-licens är det nog då. <b>Men i så fall kan man inte ominstallera Office om man måste byta hårddisk vid hårdvarufel?</b> Om jag byter ut hårddisken - hur vet programmet att det då fortfarande är "samma system"? <b>Om jag byter ut hårddisken - hur vet programmet att det då fortfarande är "samma system"?</b> Tack för förklaringen Stefan!Office-licensen vid datorbyte
Är det någon som vet om det bara är att ta med sig sin Office-licens till en ny dator när man byter?
Jag har en CD (Office XP) så vid installationen kan jag verifiera min version och jag tänker ju skrota min nuvarande dator när jag köper den nya.
/ PerSv: Office-licensen vid datorbyte
Sv:Office-licensen vid datorbyte
Men i så fall kan man inte ominstallera Office om man måste byta hårddisk vid hårdvarufel?
Du kan ominstallera Office hur många gånger som helst. Licensen bestämmer bara på vilket sätt du får använda programvaran. Är det en OEM-licens så följer licensen(användarrätten) med ditt datorsystem.
Skulle gissa att aktiveringsprocessen för Office använder samma teknik som aktiveringsprocessen för Windows XP för att kolla om det är installerat på samma system. (WPA)Sv:Office-licensen vid datorbyte
Kan jag installera en OEM-licens av Office på en annan ny dator som förmodligen har en annan OEM-licens för själva Windows?
Om den använder samma teknik som när det gäller WPA så kontrolleras 10 olika enheter, t ex processor, hårddisk, moderkort, BIOS etc vid uppstart. Frågan "Är du samma enhet som alltid har suttit i detta system?" ställs och Windows XP förväntar svaret JA eller NEJ på den frågan.
Får den minst 7 st JA-svar (The seven yes') så godkänner den att det är samma system som förra gången den startade.
Med andra ord, du byter ut din kraschade hårddisk mot en ny. Windows startar upp, ställer frågan till dessa 10 enheter, får 9 ja-svar och godkänner alltså detta.
Sen vägs de olika JA/NEJ svaren olika... ibland kan det räcka med 5 eller 6 JA-svar för inte aktiveringsguiden skall komma upp...
<b>Kan jag installera en OEM-licens av Office på en annan ny dator som förmodligen har en annan OEM-licens för själva Windows?</b>
Nej, tror jag knappast. Bara för att du har en OEM-licens som ger dig rätt att använda Windows XP ger ju inte den dig rätt att använda Office. Licensfrågorna kan vara väldigt "luddiga"... men generellt gäller att levereras inte ditt OEM-system med MS Office så måste du ha en "vanlig" licens för Office... Sv:Office-licensen vid datorbyte
Det hela rör sig om en sk Hem-PC där Office var ett tillägg till en i övrigt 'tom' Windows-installation. Därför kanske det inte är en OEM-licens utan en annan typ av vanlig licens.
Då borde det väl inte vara några problem vid byte av dator?
/ Per