Hej igen! Utöver att koden i nästan alla avseenden är ganska hemsk, så är det "cells" du bör använda och inte Range("..."). Och du tyckte inte att den hjälpen jag gav hjälpte? jotack hjälpen hjälpte. Jag vet inte om du har stött på mig på forumet tidigare, men jag har varit här ett par år och misstänker att åtminstone några stycken har en uppfattning om mig som någon som är mycket precis i vad jag säger, och inte speciellt otrevlig i några sammanhang. Eftersom jag till >95% är på pellesoft för att hjälpa andra snarare än att få hjälp själv, och eftersom en normal arbetsvecka för mig ligger på ~70 timmar, så har jag inte riktigt tid med artighetsfraser alla gånger. Du tycker att man inte ska använda svenska namn på variabler, varför? I övrigt håller jag med dig. 1. Eftersom all kod som finns i ett programmeringsspråk från början är engelska. (Just VBA går eller gick att få skilja på den punkten, men det är milt uttryckt förjävligt.) Jag mins den gamla goda tiden med Svenska Excel 5 där de översatt VB till svenska. Där kanske det passade med svenska variabler. Men inte FAN annars. Niklas, Okej, jag kan säga att din åsikt inte direkt är vanlig. Det är nog inte stor poäng, men:Stega mellan kolumner i Excel
Att stega mellan rader kan se ut såhär:
Global X As Long
Global Y As Long
Global Const cRRadColStart = "AA"
Global Const cRRadRadstart = "5"
For X = 1 To 5
iRadind = cRRadRadstart + X ;iRadind = 6
sSource = (cRRadColStart + CStr(iRadind)) ;sSource = "AA6"
På dethär viset hämtar jag info från "påvarandraföljande rader" i en kolumn (kolumnAA).
Hur stegar man för att hämta info från nästa kolumn?
Alltså hur stegar man mellan kolumner mha index?
Array är ju en lösning, men i annat fall?
Jobbar i VBA Excel2003
mvh/HarrySv: Stega mellan kolumner i Excel
Då specificerar du först radnumret och sen kolumnnumret.
For i=1 to 10
Cells(i, "AA").[...]
Next i
For i=1 to 10
Cells(1, i).[...]
Next iSv: Stega mellan kolumner i Excel
Men visst, lite konstruktiv kritik:
-Du använder globala variabler, något man <b>alltid</b> ska undvika. Det är ytterst sällan det behövs.
-Du blandar svenska och engelska i koden, något man aldrig ska göra. Illa nog att använda svenska, men ritkigt illa att blanda.
-Du verkar inte ha deklarerat två av variablerna, vilket man alltid ska.
-Du har en något märklig namngiving av variablerna. Ungersk notation är "ute", men utöver det finns det lite märkliga konstruktioner.
-Du använder strängar istället för index. Index är alltid att föredra eftersom de är typsäkra, mycket mer effektiva, och mycket snyggare.Sv:Stega mellan kolumner i Excel
Allt det övriga du skrev stämmer också och är bra att ta till sig.
Däremot är det mycket trevligare att bli positivt bemött, men när man som du knappt hunnit bli torr bakom öronen, så har man förstås inte hunnit inse det ännu!
Så ditt "hemska" besservissersätt att svara hade jag bra kunnat vara utan!
Simma lugnt!Sv: Stega mellan kolumner i Excel
Om jag ser en fråga som av en eller annan anledning är onödigt svår att ta till sig, så påpekar jag det. Om det finns kringliggande problem som sannolikt kommer visa sig så påpekar jag dem. Har jag inte tid att skriva ett längre, trevligare svar, så tycker jag ändå att det är viktigare att påpeka när saker bör rättas till på ett rakt sätt än att inte göra det alls.
Jag tycker inte det är att vara besserwisser. Det verkar som att gängse uppfattningen är att när någon som är ung också är väldigt säker på något och säger det rakt ut så är det en besserwisser. Sv:Stega mellan kolumner i Excel
/Fim W.Sv: Stega mellan kolumner i Excel
2. Eftersom man kan behöva programmera med andra programmerare som inte kan svenska.
3. Eftersom det är fult; antingen har man å ä och ö i koden (går inte i de flesta språk, borde vara straffbart när man gör det i VBA), eller så skriver man a a och o (eller liknande). Ser inte klokt ut.Sv: Stega mellan kolumner i Excel
Sv:Stega mellan kolumner i Excel
Jag hör vad du säger (eller rättare sagt, jag ser vad du skriver), men tycker inte som du, men olika erfarenheter leder ju till olika ställningstagande.
1. Jag tycker det är en fördel med svenska variabelnamn och lägesnamn då det inte på något sätt kan blandas ihop med de ord som ingår i aktuellt programspråk, men det har ju att göra med hur många ord som finns i aktuellt språk, i mitt fall, Cobol och PowerBasic är det en avsevärd massa, till skillnad från tex C
2. Ja, men hur ofta är det?
3. Smaksak, eller hur?
/Fim W.Sv: Stega mellan kolumner i Excel
1. Spelar i mitt tycke absolut ingen roll. Skulle amerikaner skriva på tyska bara för att nå samma punkt?
Det absolut lämpligaste är alltid att försöka göra den kod man själv skriver så välintegrerad i språket som möjligt.
2. Beror ju lite på i vilket sammanhang man arbetar, men jag skulle knappast säga att det är så sällan att det inte är skäl nog. Om inte annat är det ju svårt att få hjälp på utländska forum annars...
3. För det första skulle jag nog säga "nej". Jag tycker inte det är en smaksak. Snygg kod är lättförstådd kod. En kod som har andra tecken istället för korrekta är ful.
Jag skulle aldrig skriva e istället för epsilon, aldrig a istället för alpha, osv. På samma sätt skulle jag aldrig skriva aa eller a för å.