Mamma hade skrivit sitt årliga jul- och nyårsbrev i Word och försökt maila det till vänner och bekanta, i många fall utan framgång. Hon fick retur för att brevet inte fick plats i mottagarens epostlåda. Vad är det för version på Word? Bilderna är inte så stora att de tillsammans borde komma upp i 24 MB ens om de sparades som BMP. Word (och övriga program i Office) har en tendens att göra något genuint puckat med filer vilket får dem att svälla. Det har förmodligen något att göra med att det sparas i flera versioner utan att rensa bort det gamla. Om sen bilderna vidare sparas i BMP kanske de kommer upp i fyra upplagor var eller något i den stilen. Vet ni om Word möjligen skickar med teckensnitt i filerna när ovanliga teckensnitt används? Nix, de ska inte komma med öht om jag inte minns fel. Oavsett så är de väl väldigt små? > Nix, de ska inte komma med öht om jag inte minns fel. Oavsett så är de väl väldigt små? Testa att markera hela dokumentet och trycka Ctrl-Shift-F9. Kommandot tar bort länkar för fält och kan fixa problemet om bilderna har råkat infogas som ActiveX-objekt. Jag skulle rekommendera att hon införskaffar Cute PDF writer (gratis) och "skriver ut" word-dokumentet till en PDF-fil. Då lär den komma ner till typ 0,5 MB.Fil exploderar i storlek
Jag upptäckte att DOC-filen var på hela 24 MB men har inte lyckats förstå varför den är så stor. Brevet innehåller bara text samt två bilder. Ingen av bilderna är särskilt stor.
Efter att ha öppnat dokumentet i OpenOffice.org Writer och sparat det i Word DOC-format fick jag ner storleken till 1.5 MB. Sedan öppnade mamma filen i Word för att spara om den med annat namn (ja, hon tycker att det är smidigaste sättet), och vips var filen uppe i 24 MB igen.
Vad är det för hyss Microsoft Word har för sig? Andra liknande dokument ger inte samma problem.Sv:Fil exploderar i storlek
Före Office XP tror jag det var så komprimerades inte bilderna i doc-filen utan sparades som bitmap.Sv: Fil exploderar i storlek
Sv:Fil exploderar i storlek
Sen kan man ju inte utesluta Office-virus eller något fel med just de bilderna eller den installationen av word, heller.Sv: Fil exploderar i storlek
Skall försöka göra i ordning en mer anonym version av filen så att ni kan pröva den och se själva.Sv:Fil exploderar i storlek
Sv: Fil exploderar i storlek
Inte om du tar ett teckensnitt med halva unicode :P T.ex. kinesiska saker installeras inte som standard har jag för mig, finns en anledning :)Sv: Fil exploderar i storlek
Sv: Fil exploderar i storlek