Ja, som titeln säger. Hur gör man för att ändra färg och storlek på en MSGbox i Excel via VBA? Skulle vilja ha den stor, röd och helst blinkande :) Går inte. Får göra en egen om du verkligen behöver det. (Men i allmänhet så bör du det inte.) Det var synd, för det är i vissa fall behövligt :) Det är just för att utvecklare poppar upp så många meddelande i onödan. Det handlar om ett bokningsark i Excel, där användarna har en tendens till att boka mycket mer tid än de någonsin kommer använda. Om de behöver ha en sak i 1 timme, så bokar de i 3 timmar... Bara "ut ifall att något skulle hända"... Sen kommer grejerna tillbaks efter 50 minuter, men bokningen står kvar och ingen kan använda grejerna på 2 timmar eftersom de tror att någon annan ska ha det. Msgboxen är som sagts ovan inte så flexibel. Gör du en egen form så kan du förstås anpassa den i stor utsträckning, t ex visa den i ett visst antal sekunder. Jag tror inte ett system kan ändra användarens beteende på det sättet. Interndebitering är tyvärr inte ett alternativ, då vi kör allt på bokning... Bilar, båtar, datorer, projektorer, dvdspelare osv. Det skulle bli för mycket tjafs när alla kommer på att potten är slut, och de ska iväg på någon resa under en veckas tid. VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
//ChristofferSv: VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
Sv:VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
Vissa reagerar inte ens på att det poppar upp ett meddelande utan klickar bort o fortsätter som vanligt...Sv: VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
So exempel på bättre lösningar så kan man se hur microsoft gick bort från dialoger i Internet Explorer till "Infobar" istälet. På så sätt ökade säkerheten just för att många "dumma" användare tackade ja till att installera skadlig kod på datorn.
Dels för att det inte förstod eller dels för att läste.
Frågan handlar igentligen om dator användar design.
Kan du inte berätta vad du vill komunicera till användaren, varför det är viktigt att användaren regarer på det och hur ditt användargränssnitt ser ut i övrigt?
Så kan kanske vi hjälpa dig få fram en bra lösning tillsamans.Sv:VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
Det jag hoppas på är att genom att konstant få upp ett störande meddelande, så ska användarna TILLSLUT komma ihåg att inte boka i onödan.
Jag vill alltså ha upp ett meddelande som säger åt användaren att tänka två gånger innan de bokar, så de inte skriver upp sig på saker i onödan. Jag har kodat in en MSGbox (som jag förövrigt kämpar med cert som godkänner makrot på samtliga maskiner...) som hoppar upp, men som sagt så är användarna lite väl snabba med att klicka ner popupfönster.
Kanske finns någon funktion för att sätta tidsbegränsning på meddelandet? Inaktiverad OKknapp i 10 sekunder? Sv: VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
Sv: VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
Om du istället kör med interndebitering av utrustning. Att användaren betalar för hur länge det använder den.
Kan vara en "pott" med krediter eller nåt sånt.
Då kommer användaren "snålla".
Varför inte göra projektorn tillgänglig när man läämnar tillbaks den.
Om man lämnar bokar den 13:00 - 16:00, lämnar tillbaks den kl 13:50.
Då gör det möjligt att boka den efter 13:50.
Dialog löser inte problemet och ligger inte i linje med användarnas kultur. Att ändra på användarse bettende är svårt. Bättre att göra ett system som stödjer deras sätt att fungera och arbeta.Sv:VBA i Excel - Ändra färg och storlek på MSGbox
Man försöker att få användarna till att avboka, om de lämnar in grejerna tidigare.... Men det fungerar ju lite sisådär kan man ju säga. Får koda ett webbaserat system där man får "checka ut" när man lånar grejer, och sedan "checka in" när man kommer tillbaks. Man ska bara hitta den lediga tiden för att genomföra ett sånt projekt också :P