Hur adresserar man printArea...? För det första bör du i allmänhet undvika activesheet, utan istället referera direkt till vilket sheet du ska använda. Tack för hjälpen.printArea i Excel
Vill ändra utskriftsområdet via VBA för att få med aktuell vecka t.ex. i en utskrift.
Detta funkar finfint:
<code>ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = "$CL$5:$DM$132"</code>
Men hur gör jag då jag vet att området skall vara kolumn 90, rad 5 till kolumn 117, rad 132 i kod...?
(Vilken kolumn det är frågan om räknar man ju ut med tanke på vilken vecka man är ute efter att skriva ut...)Sv: printArea i Excel
Du använder Range för att få tag i ett helt område (ange övre vänstra och nedre högra), och cells för att referera till en specifik cell. Osäker på om printarea vill ha en range eller en string, men är det string är det bara att köra med .address:
...PrintArea = x.Range(x.Cells(5, 90), x.Cells(117, 132))
resp.
...PrintArea = x.Range(x.Cells(5, 90), x.Cells(117, 132)).AddressSv:printArea i Excel
Det blev typ så här:
<code>ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = Range(Cells(5, 90), Cells(117, 132)).Address</code>
Finkar finfint för mig, även om man kanske inte skall referera till ActiveSheet...