Någon som vet om det går att sätta vilken färg en text skall ha i Excel via en formel? Inte uppenbart vad du menar, men du kan använda Conditional Formatting/Villkorsstyrd formattering för att ändra färger på celler. Ok, kanske luddigt beskrivet av mig. Gör ett nytt försök. :-) Ok. Samma svar kvarstår. Det går inte att göra så. Färg på text i Excel med formel
Typ. som =SUMMA(), =HYPERLÄNK() m.m
Har en SQL rapport där en kolumn skall ha en viss färg, vore trevligt att koda in det direkt i *.csv filen.Sv: Färg på text i Excel med formel
Du kan också använda VBA för att ändra formattering. En enkel formel kommer dock inte fungera (den är funktionell, och kan inte påverka ett tillstånd).Sv:Färg på text i Excel med formel
Det jag vill göra är att sätt färg på en viss text direkt i select-satsen. Det är den enda möjligheten jag har att påverka texten innan den når Excel.
Jag kör en SQL-sats i ett verktyg och ut kommer en *.csv fil som jag öppnar upp i Excel. Där kör jag Data -> Text till kolumner. (kan tyvärr inte påverka det)
Precis som man kan köra formeln =SUMMA(5;10) som sedan visar värdet 15 i Excel så skulle jag vilja skicka in =FÄRG("röd";"Min text sträng") och få ut "Min text sträng" i röd färg.Sv: Färg på text i Excel med formel
Vad du eventuellt kan göra är att någonstans ange något annat (lägga något i en annan kolumn) som styr detta, eller lägga till, säg ett "R" först i texten, om du vill ha den röd. Detta måste du sen hantera via conditional formatting.
Kan du inte göra så är du rökt. (Såvida du inte även programmerar mot Excel.)