Hej, Kan absolute inget om detta, men undrar hur man kan sortera 1 kollum till 2? Sortera och flytta sen upp varannan... Jag har sorterat och flyttar upp varannan som du skriver, men det tar sådan tid. Om jag har ca 2000 namn i kollum A, och sedan vill ha hälften i kollum B, men sorterat så att det alfabetiska ordningen går från vänster till höger. A->B sedan kommer nästa rad på A->B osv. Alltså: Situationen = vad ska det användas till, hur ofta ska det användas, etc. Tack för svaret, Det är endast för mig själv och händer enstaka gånger, men kan man underlätta på något vis än att sitta i timmar och ta varannan, så är det helt ok med ditt svar.sortera Från 1 kollum till 2
Har kollum A med ca 2000 ord, vill ha dessa i 2 kollummer, alltså A & B sorterade som så här.
Kol A Kol B
aaa aab
aac aad
aae aaf
och så vidare. Om detta går hur gjör man enklast?
Jag kan ju ta de 1000 understa och flytta upp till kol B, men hur sorterar jag efter beskrivningen?
Använder Exel 2003Sv: sortera Från 1 kollum till 2
Du får nog beskriva situationen lite bättre.Sv:sortera Från 1 kollum till 2
A B
Alma Björn
Carin David
Emil Filip
Gert Hans
Inger Jocke
Karl Lars
Förstår du/ni situationen lite bättre nu?
//JockeSv: sortera Från 1 kollum till 2
Syftet är lite dunkelt, det är normalt inte så här man ser på en lista. Någon sådan sorteringsfunktionalitet finns inte inbyggt.
Skriver man det i VBA borde det gå att fixa på fem-tio minuter, och själva koden borde köras på några sekunder.
En annan variant om det bara är för dig själv och du bara ska göra det någon gång ibland är följande:
1. Sortera kolumn A som vanligt.
2. Skriv formeln "=MOD(ROW()+1, 2)" (eller motsvarande för svensk version) i B1. Autofyll hela vägen.
3. Markera kolumn B, kopiera, klistra in "på sig själv" som värden. (Högerklick -> "Paste special" resp. "Klistra in special" -> "Värden")
4. Sortera igen, men nu på kolumn B och sen på A.
5. Sen är det bara att ta de understa 1000, och lägga upp till höger.
Låter krångligare än det är. Vad det handlar om är att skriva text i B-kolumnen som återspeglar "varannan" och sen sortera på det också.
BTW: Det heter "kolumn" och inte "kollum"Sv:sortera Från 1 kollum till 2
Skall ta och titta på det någon dag,
ang Kollum så visste du ju vad det var, tur för mig så du inte ger svar på något annat :)
Tack så mycket
//Jocke