Jag har ett excelark som innehåller adressposter. Det bästa sättet är att lägga upp dem på ett vettigare sätt. Det är jättemånga poster så det blir ett stort jobb att göra om allt. Varför är posterna skrivna på den formen? Dom är skrivna i den formen för att jag inte begrep bättre när jag skrev in dom! Du får nog modifiera koden, den är inte i körbart skick som den är. Framför allt 6:an osv. som måste justeras så att det blir rätt.Skapa adressetiketter i EXCEL
Dom är inskrivna under varandra med en rad emellan varje adress.
Ex A1 Namn. A2 Adress A3 Postadress. A5 tomt. A6 nästa namn osv.
Kan man på nåt enkelt sätt skriva dessa till etiketter?
Eva BSv: Skapa adressetiketter i EXCEL
A Namn
B Adress
...
Och sen kan man koppla detta till ett dokument i Word, som har etiketter.Sv:Skapa adressetiketter i EXCEL
Finns det nån smart kodning eller nåt som kan göra jobbet åt mej?Sv: Skapa adressetiketter i EXCEL
I princip finns det två sätt att lösa det, dels via formler, men det är lite meck, man får köra med offset. Det enklaste borde vara via vba, något i stil med:
previous = worksheets(...)
corrected = worksheets.add
for i = 0 to count
corrected.cells(1 + i, 1) = previous.cells(1 + i*6, 1)
corrected.cells(1 + i, 2) = previous.cells(2 + i*6, 1)
corrected.cells(1 + i, 3) = previous.cells(3 + i*6, 1)
corrected.cells(1 + i, 4) = previous.cells(4 + i*6, 1)
corrected.cells(1 + i, 5) = previous.cells(5 + i*6, 1)
next iSv:Skapa adressetiketter i EXCEL
Tack för koden. Det ska jag pröva.
//evaSv: Skapa adressetiketter i EXCEL