Vet nån av er om man i beräknat fält (i pivottabeller i excel) kan använda nån funktion för att räkna antalet rader (typ count(*)). Jag skulle vilja skriva i formeln nånting åt det här hållet "=Anställd / count(*)" för att ur en lista jag har få fram andelen anställda av totalen. Förstår ni hur jag menar? Är det Access? Det borde fungera tycker jag. Posta gärna SQL från frågan. Nej det är inte Access. Kommer inte ihåg exakt hur det funkar, men jag är rätt säker på att du helt enkelt kan använda procent. Ok, har tyvärr ingen erfarenhet av det i Excel, så jag vet inte... Procent, nja det vete sjutton. Hur skulle du i så fall skriva in det i formelraden i "beräknat fält" i pivottabellen? Okej, snarare andel. Vad jag menar är att det finns ett färdigt beräknat fält just för detta. Hmm, jag tror inte det finns något sådant färdigt, men kanske har jag fel. Kommer du på hur det skall fixas får du gärna skriva här.Pivottabell - beräknat fält
Ett sätt att lösa det vore att skapa en till kolumn i listan där det står 1 på alla och använda den kolumnen som nämnare men jag vill gärna slippa den lösningen.Sv: Pivottabell - beräknat fält
/JohanSv:Pivottabell - beräknat fält
Det är i Excel, funktionen "beräknat fält" i pivottabell.
Jag tänkte tydligen bara det, jag skrev aldrig att det handlade om excel i orginal-inlägget...Sv: Pivottabell - beräknat fält
Sv: Pivottabell - beräknat fält
/JohanSv:Pivottabell - beräknat fält
Sv: Pivottabell - beräknat fält
Sv:Pivottabell - beräknat fält