Hej igen Ditt försök blir ju lite fel om Olle har två jackor, en L och en M. Vet inte om det blir problem men jag kör ju mallen redam med auto-filter på Skift Lars-Eriks förslag är inte så dumt, men framför allt för att du kan använda pivottabeller på ett vettigare sätt i så fall. Var det jag ska döpa till? arbetsbladen eller kolummen... får det inte att fungera om jag har det på ett annant arbetsblad Du ska döpa listan (bara aktuella celler), då kan du använda listan på det andra arket, genom att skriva in "=Namnet" där du väljer manuellt.Excel:Ska lista i en cell
har fått nu i uppdrag av chefan att skapa fram ett mall för en uppföljning av kläder som är i cirkulation här på jobbet. Vi har Jackor, byxor, tröjor osv. Vi har över hundra anställda så min grundtanke e så här:
exempel:
Byxor Jacka
Antal storlek Antal storlek
olle 2 L 1 XL
Det jag skulle vilja få är att storlek Listas i varje cell, för att sen få en klar bild hur många antal L byxor som alla anställda har.
Kan nån hjälpa mig på traven?
Med vänliga hälsningar
HectorSv: Excel:Ska lista i en cell
Du skapa skapa en mall där varje enskilt plagg har en rad:
Namn PlaggTyp Storlek
Olle Jacka L
Olle Jacka M
Svea Byxa S
Hector Byxa XXXL
Sedan kan du använda filterfunktioner i Excel för att ta fram statistik (Data-Filter-Autofilter). Du kan också då enkelt summera antal osv.Sv:Excel:Ska lista i en cell
för vi är ju över 100 anställda... så om jag nu gör som du säger så snackar vi väl om över 1000 rader eller?
så har jag format mallen iallafall:
Jackor Byxor Tröja T-shirt
SKIFT NAMN Antal Storlek Antal Storlek Antal Storlek Antal Storlek
B Olle 1 L 2 c52 2 L 3 XL
A Hector 1 X 2 c54 2 XL 3 XXL
C Maria 1 M 2 36 2 S 3 XS
D Eva 1 M 2 40 2 M 3 L
har lite svårt o förklara men hoppas jag kan göra mig förstådd på hur jag vill utforma mallen
Slut tanken är ju som sagt att på enklast sett kan se: antal av varje plagg / storlek / Anställd
Mvh
HectorSv: Excel:Ska lista i en cell
Oavsett hur du gör kan du också använda "Formulär"; ett ganska fult, men ibland praktiskt verktyg för att skriva in data.
Själva problemet löser du genom att på ett nytt ark skriva in alla storlekar du vill ha, och sen döpa de cellerna till något;
Säg
A2->A6=XS, S, ..., XL
Döp det till "SweaterSizes"
Nu markerar du hela kolumnen där du skriver kolumnstorlekar, går till Data->Verifiering, väljer "Lista", och sen skriver du in =SweaterSizesSv:Excel:Ska lista i en cell
däremot så har jag testat på ett annorlunda sett... där jag skriver storlekarna i samma blad och markerar de manuellt på Data- Verifierng- Lista... så det funkar... men det är inte så speciellt snygg att ha allt i en o samma blad.
Formulär o pivott har jag alldrig gjort förut. enkel, svårt?
Det viktigaste för chefen var att få en bild hur många antal plagg till varje storlek (det är där jag kör fast), har jag fixat klart mallen så som han ville ha denSv: Excel:Ska lista i en cell
pivot är inte svårt, men det kräver att du lägger upp tabellen på rätt sätt. En enda lång lista nedåt utan avbrott, där varje kolumn alltid betyder samma sak. Det är ganska intuitivt så du skulle kunna prova själv.