Tänkte använda mig utav Visio för att rita upp min databasmodell, men det är en sak jag inte förstår. Se bild. Utan att veta exakt vad Visio menar med " PK/FK1 " Jag tycker också det ser märkligt ut. Ja, för fan. Jag tar tillbaka mitt något förhastade svar ovan. FK borde stå i "Phone". Jag tror nog att pilen kan ses som en "ett till många" relation och då är den ju rätt. ok, tack alla. Skulle själv oxå vilja FK framför PhoneTypeId i Phone tabellen Pilen i relationen ska vara vänd mot PhoneTypes.Visio & Databasmodell
http://img2.freeimagehosting.net/uploads/8f90621aff.jpg
Varför står det FK1 på PhoneTypeId i tabellen PhoneType? Borde det stå FK1 framför PhoneTypeId i tabellen Phone? Om det ska det, hur gör man det? Jag drog bara en linje i mellan dessa.
typ
En TelefonTyp kan finnas på flera telefonnummer
Ett telefonnummer kan inte ha flera TelefontyperSv:Visio & Databasmodell
så håller jag med om att det ser lite konstigt ut.
Ser nästan ut som om det skulle vara en sammansatt relationsnyckel.
PhoneType tabellen ser ju ut att vara en Typ-tabell, och då räcker det
väl med att PhoneTypeId agerar foreign key i Phone tabellen??
Det va ett tag man höll på med normalformerna... :SSv: Visio & Databasmodell
Nu använder jag inte visio men jag skulle vilja ha "FK" på "PhoneType" fältet i "Phone" Tabellen
en FK går mot en PK.
Phone pekar ut en PhoneType, så jag vill ha pilen åt det hållet..Sv:Visio & Databasmodell
Sv:Visio & Databasmodell
Sen som Niklas säger är det korrekt att PhoneTypeId agerar foriegnkey i Phone-tabellen.
so long all well.... Det som förbryllar mig är vänster kolmunen i PhoneType, men jag tror
det är så enkelt som att den bara berättar att detta fält är nyckeln i tabellen samt att den
även pekas ut av en foriegnkey i en annan tabell! Så då är det ju ingen sammansatt nyckel
längre och problemet (om det nånsin fanns ett) är utklarat!Sv: Visio & Databasmodell
Sv:Visio & Databasmodell
"In Relational notation, an arrow points to the parent table"
mer info här http://office.microsoft.com/assistance/hfws.aspx?AssetID=HP895500971033, expandera "How the relationship's direction is displayed"