Hej! Den föreslagna formeln löser dessvärre inte problemet. Enklast är att lägga till en kolumn D med "=ABS(B2-C2)" osv, och sen kolla MAX(D2:D1001)>150 Utmaningen/problemet är att jag egentligen har stort antal värden i kolumn A (A1 till A9999) som ska värderas mot B2:B1001 och C2:C1001. Eh? Jag har en två kolumner B2:B1001 och C2:C1001 som innehåller heltal. <b>Glöm resten av inlägget, jag va väldigt fel ute.</b> Jag utgår ifrån att du har förstått, Tom? Jo Niklas, jag förstod det så som ditt första scenario: Att kolla varje cell i A1-A9999 mot B2:B1001. Försökte också få till nån slags array formel, men lyckades inte. Måste dubbelkolla min excelfil nu, verkar som den inte räknar rätt.Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Jag har en två kolumner B2:B1001 och C2:C1001 som innehåller heltal.
Jag skulle vilja skriva en Villkorsstyrd formatering för Cell A1 som blir röd om det finns tal i kolumn B2:B1001 och C2:C1001 som är inom intervallet -150 till 150 enheter av värdet i cell A1.
/MatsSv: Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Vet inte om det så här du menar,
men om du låter den villkorstyrda formateringen bero på
en formel som returnerar sant eller falskt så borde det funka.
=OM(OCH(MAX(B2:C1001)<(A1+150);MIN(B2:C1001)>(A1-150));SANT;FALSKT)Sv:Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Formeln medför bara att det lägsta eller största talet i tabellen värderas mot intervall villkoret -150 till 150.
För att det ska fungera måste alla tal i B2:B1001 och C2:C1001 värderas mot intervall villkoret.
Hur skriver jag för att värdera varje tal inom området?Sv: Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Sv:Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Sv: Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Vad är det du har, vad är det du vill ha?Sv:Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
I cellerna A1 till A9999 har jag också heltal som jag vill jämföra med B2:B1001 och C2:C1001 genom villkorsstyrd formatering.
Varje cell i A1 till A9999 ska värderas om de ligger +-150 enheter från något av talen i B2:B1001 och C2:C1001. Om så är fallet så vill jag att cellen ska bli röd.Sv: Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Kolla Programarkivet:1096, bör fungera som du vill. Namngav två områden, LimitsA och LimitsB, som motsvarar dina B2:B1001 och C2:C1001. Trökelvärdet är namgivet till Trsh och det kan du ändra i cell O2.
Slutgiltiga formeln ser ur så här (akta ögonen, ett riktigt monster):
=OR(
IF(ISNUMBER(MIN(ABS(B6-SMALL(LimitsA;COUNTIF(LimitsA;"<="&B6)));ABS(B6-LARGE(LimitsA;COUNTIF(LimitsA;">="&B6))))); MIN(ABS(B6-SMALL(LimitsA;COUNTIF(LimitsA;"<="&B6)));ABS(B6-LARGE(LimitsA;COUNTIF(LimitsA;">="&B6)))) < Trsh; FALSE);
IF(ISNUMBER(MIN(ABS(B6-SMALL(LimitsB;COUNTIF(LimitsB;"<="&B6)));ABS(B6-LARGE(LimitsB;COUNTIF(LimitsB;">="&B6))))); MIN(ABS(B6-SMALL(LimitsB;COUNTIF(LimitsB;"<="&B6)));ABS(B6-LARGE(LimitsB;COUNTIF(LimitsB;">="&B6)))) < Trsh; FALSE)
)
Edit:
Koden fungerar så att den för varje värde som ska testas söker upp det närmaste värdet ur gränsvärden. Två sökningar görs, större än och mindre än, och sen kollas minsta skillnaden till det tal som testas. Om skillnaden är innanför tröskelvärdet returneras true, annars false.
Ger inga garantier att det fungerar. Använd inte koden i kärnkraftverk, flygplan i kommersiell trafik, sjukvårdsapparatur eller annan känslig utrustning.
Sv: Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
För jag är nog fortfarande inte helt med.
Först och främst ska varje cell A1-A9999 kollas på separat?
Så vi behöver bara bekymra oss om A1 just nu.
Sen ser jag flera varianter:
- Matcha A1 mot hela b2:c1001 (dvs. finns det något som helst tal i b2:c1001 som ligger inom +-150 mot a1?) Och då kan vi ju helt ignorera att det är två kolumner och betrakta det som en kolumn?
- Matcha A1 mot B2:C2, B3:C3, osv. på något sätt.
- Matcha A1 mot B2:B1001 <b>eller</b> C2:C1001.
Är det första alternativet så borde det enklaste vara att lägga till en kolumn som beräknar minsta skillnaden (måsvingarna får du genom ctrl-shift-enter):
{=MIN(ABS($B$2:$C$1001-A1))}
Och sen lägga villkorsstyrd formattering på den istället.
Sen är ju frågan om detta är det du vill göra egentligen? Spontant låter det som att det du är ute efter att lätt kunna se dem?Sv:Excel - Villkorsstyrd formatering - med intervall
Edit: Oj oj, faen va den räknar fel. Niklas formel är den rätta. Tar bort mitt missöde genast, så jag inte behöver skämma ögonen ur mej. Kanske på tiden att lära sej om arrayformler...