Här har jag ett riktigt dilemma och behöver hjälp Borde inte vara så klurigt, om jag förstår dig rätt vill du ha en resultatlista i stil med klass, namn och poäng. Öh... vill du ha rankingen eller bara att de ska stå i rätt ordning?Sortering
Jag har en startlista med namn från 1-200, personerna tävlar i olika klasser och omgångar typ:
Startlistan med deltagare rätt upp och ner, med en kolumn för vilken klass deltagaren tävlar i. och poängen beräknad med (4 poäng, högsta/lägsta går bort och medel av de 2 kvarvarande snittas=Median)
Vad jag fått fram nu (alltså inte utan hjälp) är en lista där alla namn och poäng finns, dessa skulle jag nu i ett annat ark sortera så att jag separerar klasserna och räknar ut direkt resultatordningen..
Går detta överhuvudtaget att få till...? Sv: Sortering
Markera din lista inkl. rubriker, infoga en pivottabell (menyn Data i 2003, ribbon infoga i 2007/10).
Lägg till klass och namn som radfält och den uträknade poängen som dataelement.
Sorteringen ordnar du genom att välja en cell i namn-kolumnen och sedan högerklicka och välja fältinställningar, sedan knappen avancerat (2003), välj sortering "fallande" och "Använd fält"= summa av 'ditt uträknade fältnamn'
borde räcka med detSv: Sortering
Och vad betyder "separerar klasserna"?
I princip räcker det att du markerar hela listan och tar en sortering på klass följt av poäng.
Vill du lägga till ranking är det lätt att göra i efterhand med typ
= OM(Klass denna rad <> Klass föregående rad; 1; Föregående rank + 1)
Alternativt funktionen RANK.