Hej! OM-funktionen borde fungera om du har två formler, för enkelhetens skull kan man förbruka data från A1 och A2 i den idé jag skissar upp här. Hej Ann! Principen är väl om källa 1 finns i E20 Nu har jag testat formeln och den fungerar. Skrev i A1 värdet 40 och i B1 och C1 laborerade jag med förändringar och i A2 hade jag OM-formeln =OM(B1>0;A1-B1;A1-C1) brydde mig inte om absoluta referenser för jag ska ju inte flytta runt det.Vilkorsstyrd formatering?
Sitter med ett rätt stort excel arbete för en framtida affärsmöjlighet och behöver råd/hjälp att finns/konstruera en formel för excel. Så här är det uppbyggt:
1. Jag har en vara/produkt men flertalet olika källor.
2. Jag vill konstruera en formel som tillåter mig att när källa #1 är förbrukad, dvs cellvärde lika med 0, så skall formeln tillåta excel att automatiskt gå vidare till källa #2 och påbörja "förbrukningen" av den data som finns angivet vid den cellen.
Jag har försökt mig på IF (OM) funktionen och har även sneglat på Vilkorsstyd formatering, men verkar inte få något att fungera. Är det över huvudtaget möjligt att konstruera en formel i excel som tillåter mig välja en annan cell om värdet i den första cellen är 0? Tacksam för all hjälp jag kan få (har spenderat alldeles för många timmar på att försöka lösa detta).
/FredrikSv: Vilkorsstyrd formatering?
Om A1 >0 SANT Formel med A1 FALSKT Formel med A2
//AnnSv:Vilkorsstyrd formatering?
Tack för snabb respons. Om jag följer ditt förslag ovan, om jag förstått det rätt så skall formeln se ut enligt följande: =$B$20-D15+OM(D20>0;$B$20-D15;$B$21-D15)?
$B$20 är den totala mängden av en viss kvantiet och D15 är förbrukningen av denna kvantiet under en viss månad. Därefter följer funktionen som du föreslog där vid D20 större (SANT) än ett nollvärde skall den använda den angivna fomeln (samma som den inledande uppställningen) men vid ett värde mindre än 0 (FALSKT) skall använda en cell som tillhör en annan kategori med en viss kvantietet. Problemet är dock att jag inte får det att fungera. Ställer jag upp det enligt ovan visar cellen ett värde på 0. Vad gör jag för fel? Tusen tack för hjälpen!
/FredrikSv: Vilkorsstyrd formatering?
OM(E20>0;Formel för att beräkna från källa1;Formel för beräkna från källa2)Sv: Vilkorsstyrd formatering?
Hej!
Ger exempel som jag tolkat problemet:
I formeln ovan så är det en cell som innehåller ett värde för före förbrukning: Låt oss säga B20
B20 ska förbruka från cell 1 (B15) tills den är noll och när den är 0 förbruka från nästa cell (C15)
OM(D15>0;$B$20-D15;$B$20-C15)
Förutsatt att jag förstått det rätt. Du kontrollerar värdet i den cell som har värde som är av betydelse för beräkningen. Ingen av de andra cellerna initierar någon förändring i beräkningen, det gör endast den cell som när den blir 0 ska initiera en förändring i beräkningen. Därför är det den som ska styra villkoret.
//Ann
Edit, var rätt trött när jag skrev. Såg inte din formel ordentligt. Ska prova själv och återkommer. Kan svaret bli negativt?Sv:Vilkorsstyrd formatering?
När jag satte värdet på B1 till 0 blev A2 40- det som stod i C1 och när jag inte hade 0 i B1 så belv A2 40- det som stod i B1.
//Ann