Hej! Lite osäker på hur ditt ark ser ut, men du kan göra en beräknad kolumn som innehåller värdet 1 ifall raden är synlig (d.v.s. ej bortfiltrerad) och 0 i andra fall. Sedan kan du multiplicera dina beräkningar etc. med denna kolumn så blir aggregatet beräknat på enbart synliga rader. Hej, Tack för ditt svar. Men det var inte just detta jag var ute efter. Jag tror helt säkert du kan använda AGGREGATE på det sätt jag beskriver ovan. Låt säga att du har följande kalkylblad: Om du istället för COUNTIF använder COUNTIFS Tack Tomas, det funkade som det var tänkt.Räkna sorterad kolumn i exel 2013 Engels version.
Jag räknar hur många gånger ett unikt utrustningsnummer förekommer med följande kodsnutt =COUNTIF(C:C;C1).
Denna följer med till slutet av exelarket, så all utrustning får sin speciella förekomst.
Jag har även en kolumn, där jag har vilken vecka som utrustningen förekommer. =WEEKNUM(L1;2).
Nu till frågan.
Om jag väljer en viss vecka,(Filtrera kolumner) hur ser kodsnutten ut för att räkna utrustningen den/de veckorna jag valt?.
Som det är nu, så får jag fram antalet som är under hela arket, inte bara dom utvalda vecko nummrena.Sv: Räkna sorterad kolumn i exel 2013 Engels version.
=AGGREGATE(3;5;<cellreferens>)
Sv:Räkna sorterad kolumn i exel 2013 Engels version.
Om jag precisera det lite mer.
Jag sorterar efter V44, då kommer alla rader upp som har skapats V44.
I denna vecka, låt oss säga att det är 20 olika maskin nummer, och alla nummrena visas olika många gånger.
Hur kan man göra en liten kodsnutt som visar antalet unika träffar på maskin nummrena?
Ett nummer kanske varit aktuellt 5 gånger, ett annat 30 gånger.
I stället för att sortera på varje nummer och se hur många gånger dom varit aktuella under V44, så kan man räkna aktuella som är synliga??
Koden ovan sätter etta/nolla om den finns, Men man måste sortera efter maskin nummer ändå för att se antalet.
Koden =COUNTIF(C:C;C1) räknar antalet i hela arket, men finns något liknande för bara dom synliga/sorterade nummrena.
mvh//JockeSv: Räkna sorterad kolumn i exel 2013 Engels version.
A B C
Vecka Maskinnummer ÄrJagSynligEllerVadå?
1 ABC =AGGREGATE(3;5;B2)
1 ABC =AGGREGATE(3;5;B3)
2 ABC =AGGREGATE(3;5;B4)
2 DEF =AGGREGATE(3;5;B5)
2 DEF =AGGREGATE(3;5;B6)
Med ett autofilter på rad 1, d.v.s. den som inleds med "Vecka" så kan du då använda formeln =SUMIF(B:B:"ABC";C:C) för att räkna hur många "ABC" som är synliga med de valda filterinställningarna.
Se exempel här
Sv:Räkna sorterad kolumn i exel 2013 Engels version.
så kan du använda den dolda kolumnen som visar 1 eller 0 som ett andra villkor.
Om den dolda kolumnen ligger i ex D blir formeln isåfall
=COUNTIFS(C:C;C1;D:D;"=1")Sv: Räkna sorterad kolumn i exel 2013 Engels version.