Tja, jag har gjort min arbetsbok som en mall, men jag får itne den att dyka upp under "mallar" som man kan välja bla ms's mallar Stefan, Om du vill starta ditt excelark som default, alltså att det arket öppnas så fort du startar excel så gör enl. nedan. Anders, Hej XL-Dennis! Anders, Wow, verkligen ett uttömmande svar. Anders,Mall
jag har lagt XLT boekn i C:\Program\Microsoft Office\Templates\1053Sv: Mall
Vilken mapp öppnar XL när du väljer diaologrutan "Spara som"
och väljer filformatet "Mall"?
Mvh
DennisSv: Mall
Spara i XLStart-mappen. Dokuments and Settings/Application Data/Microsoft/Excel/XLStart
Sparade filen som start.xls
Stäng Excel.
Starta Excel och så startar Excel med ditt ark.
Observera att detta gäller under Win2k och jag förmodar att det även stämmer under WinXP
Anders Sv: Mall
Tack för ditt bidrag :-)
1) Filen behöver inte nödvändigtvis benämnas start.xls
Finns det flera arbetsböcker i mappen XLStart har dock "Bok.xls" företräde.
2) Det viktigaste är att arbetsboken placeras i mappen XLStart.
Beroende på operativsystem och installation (singel / nätverk mm) så är det att rekommendera att söka reda på mappen via Utforskaren :-)
Mvh
XL-Dennis Sv: Mall
En fråga...
Vad vinner man på att lägga flera olika i just den mappen?
Jag trodde att fördelen var att starta just den filen man hade i den mappen default.
Om jag lägger in två filer i den mappen startas båda två, skall det vara så?
Jag måste passa på att tacka för det eminenta registerhacket angående stödlinjerna i XL.
AndersSv: Mall
XLStart-mappen är en intressant mapp i sig.
Som du själv konstaterar så öppnas alla filer i mappen vid uppstart av XL.
Så här använder jag mig av mappen:
- En arbetsbok som innehåller alla mina egenutvecklade funktioner som jag dagligen använder mig av. (Trots att de innehåller makron så visas inte makrovarningsrutan.)
- En arbetsbok som ändrar XL:s gränssnitt och lägger till verktygsfält samt gör en del kopplingar till andra program (Crystal Reports mfl).
- Projekt jag arbetar intensivt med och som involverar ett flertal arbetsböcker placeras här eller en s k arbetsytefil.
- Alla mina Add-ins (som befinner sig på olika utvecklingsstadier finns samlade här).
Utöver detta så kan även mallar placeras i mappen.
Poängen är att när jag startar upp XL så finns "allt" på plats :-)
För en genomsnittsanvändare är dock mappen inte särskild betydelsefull.
En anpassad standardarbetsbok kan placeras i mappen med en viss formatering och t o m en företagslogga e d.
Kan du utifrån denna beskrivning se fördelar med mappen?
Tipset finns på min webbplats - jag måste ha lyckats dölja det väl ;-)
Kul att du gillar det.
Mvh
XL-DennisSv: Mall
Jag är helnöjd med svaret och kommer fortsättnignsvis att använda denna mer med tanke på alla de fördelar detta har.
Hoppas att du inte missförstod mig och tyckte att jag var negativt kritisk utan tvärtom.
Vi är säkert många som letar fördelar med de program vi jobbar med och jag tror nog också att vi är många som letar "genvägar" och svar på hur vi kan använda programmen på ett effektivt sätt.
Oj, vilken lång mening ;-) .
AndersSv: Mall
>Hoppas att du inte missförstod mig och tyckte att jag var negativt kritisk >utan tvärtom.
Nejnej!
En nyfiken och relevant frågeställning förtjänar ett uttömmande svar. I synnerhet när det rör sig om mindre kända delar av XL och där svaret är intressant för en större grupp läsare :-)
Trevlig fri XL-helg tillönskas,
Dennis