Hej! Peter, DENNIS! Du är en klippa! Det fungerade klockrent (som vi säger i urmakarbranschen). Peter, Hej Dennis! Peter,Listruta, alternativen bara visas en gång.....
Jag har gjort ett formulär med en listbox som laddas med värden från kolumnen C i ett Excelblad, vart den ska hämta ifrån har jag angett i rowsource. Så långt är allt frid och fröjd men:
I kolumnen C förekommer värderna flera gånger som till exempel:
Kalle
Musse
Kajsa
Kalle
Kalle
Pluto
Musse
Men jag skulle vilja att varje värde bara syns en gång, till exempel:
Kalle
Musse
Kajsa
Pluto
Hur löser jag det? Går det att lösa? Har försökt leta reda på svaret både på pellesoft.nu samt XL-dennis (båda sidorna är för övrigt superba) men jag har ännu inte lärt mig söka riktigt bra.
Tack på förhand!
Hälsningar
PeterSv: Listruta, alternativen bara visas en gång.....
Enklast är att skapa en new collection som du sedan tilldelar listboxen.
<code>
Private Sub UserForm_Initialize()
Dim Lista As New Collection
Dim rnOmrade As Range, rnCell As Range
Dim vaVarde As Variant
Set rnOmrade = ActiveSheet.Range(Range("C1"), Range("C65536").End(xlUp))
On Error Resume Next
For Each rnCell In rnOmrade
Lista.Add rnCell.Value, CStr(rnCell.Value)
Next rnCell
On Error GoTo 0
For Each vaVarde In Lista
UserForm1.ListBox1.AddItem vaVarde
Next
End Sub
</code>
Mvh
XL-DennisSv: Listruta, alternativen bara visas en gång.....
Jag kan inte påstå att jag förstår varför den fungerar men det ska jag klura ut så småningom!
Tack!
Tack för omdömet :-)
Ett litet tips i din ansats att förstå är att läsa mer om Collection i direkthjälpen ;-)
Mvh
XL-DennisSv: Listruta, alternativen bara visas en gång.....
Nu har jag upptäckt en sak som hänt efter att jag lagt till koden med "Collection" och det är det att när jag ska öppna andra formulär så kraschar Excel (jag tog upp kraschen separat i inlägg tidigare men då hade jag inte kommit på att detta hörde ihop).
Är det något jag kan åtgärda?
För som det är nu fungerat det med listan och alternativen visas bara en gång, men när jag ska starta övriga formulär så säger datorn att Excel utfört en förbjuden åtgärd och sedan stängs allt. Jag har operativssystem 98 med Office 97 och har jag uppdaterat med Servicepacken från din sida. Har Du förslag även på detta?
Hälsningar
Bra att du har uppdaterat :-)
>Är det något jag kan åtgärda?
Stänger du ned formuläret med collection innan andra formulär öppnas?
Om ja, använder du Unload Me?
När öppnas de andra formulären?
Generellt:
Om du har arbetat mycket med arbetsboken, lagt till och tagit bort kod, formulär och blad mm så kan arbetsboken har blivit skadad. Arbetsböcker är ganska känsliga....Föreslår att du lyfter över ditt material till en ny arbetsbok.
Mvh
XL-Dennis