Jag skulle behöva skapa pivottabeller ifrån en samling med lite osammanhängande data. Niklas, Ok, tack. Det blir tyvärr lite svårt eftersom filstrukturen inte får förändras. Nicklas, I mitt exempel är den sorterad, men i verkligheten är den inte sorterad (Det står text). Problemet är att pivottabellen sorterar fälten. De bör vara kvar i den ordning som de är när de hämtas. Niklas, >En alternativ lösning är att läsa in all data från filerna till en lokal Niklas, >Är detta möjligt utifrån din datamängd? Niklas, Njae. Det beror på hur man ser det. Niklas,Pivottabeller från osammanhängande data
Jag har kolumn- och radrubriker som är riktiga och bör fungera. jag har dock det så här:
0101 0102 0103 ...
uppgift 01
uppgift 02
uppgift 03
uppgift 04
uppgift 11
uppgift 12
uppgift 13
uppgift 14
Detta har jag i flera olika arbetsböcker.
Jag vill nu ha en pivottabell per "radgrupp" (dvs. uppgift 01-04 i en pt, 11-14 i en annan, osv.).
Jag har provat att göra en med Excels wizard, men när jag väljer två osammanhängande områden skriker Excel till.
Någon som har tips?
/Niklas JanssonSv: Pivottabeller från osammanhängande data
P/T-verktyget är känsligt och ställer krav på en given struktur....
Enklast är att du för varje område skapar nya rubriker genom att referera till de ovanstående kolumnrubrikerna.
Sedan kan vi ju alltid automatisera det hela med VBA men så uppfattar jag inte din fråga.
Mvh
XL-DennisSv: Pivottabeller från osammanhängande data
Sedan är det två andra problem också.
Om jag inte vill ha den första kolumnen sorterad - hur gör jag då?
De bör vara kvar som de var när de hämtades.
Och om jag vill hämta data utifrån en pivottabell borde man väl kunna göra det rätt enkelt - bara med någon formel? Några fasta referenser vill jag definitivt inte ha.
Och en sista fråga:
Hur snabba är egentligen pivottabeller jämfört med direktlänkar eller VBA, om man skall hämta data från ett antal andra arbetsböcker?
Jag skulle kunna hämta all information med länkar, men jag är rädd att jag kommer göra fel i någon av de 14400 (!) länkarna jag måste skriva in. :->
Fråga 1 - Sortering?
Första kolumnen i ditt exempel är ju sorterad.
Ändras den när du skapar ett P-tabell?
Fråga 2 - Hämta data ur P/T
Vanligta formler men du kan också titta på funktionen HÄMTA.PIVOTDATA
Fråga 3 - Snabb?
- En länksamling om 14400 blir mycket seg. Sannolikheten för att länka
fel är stor....
- VBA bättre men då interpretering sker så är den lösningen långsammare
än P/T.
- P/T är en del av XL vilket gör att den alltid kommer att vara snabbare
än andra alternativ.
Ett alternativt till P/T kan vara MS Query men det krävs att den är installerad på klientmaskinerna.
Mvh
Jag funderar på hur effektiv en pivottabell är när jag skall ha fem olika tabeller som innehåller olika delar av samma stora datamängd.
Informationen ligger på sex olika filer som finns på ett intranät. Det är lite knepigt att förklara...
1) Villken grundinställning för sortering av Rad har du angett?
Enklaste svaret här (vill inte skriva en avhandling) är att du söker i direkthjälpen då det finns några alternativ att tillgå beroende på hur du har formaterat pivottabellerna.
Söksträng:
Felsökning: Pivottabeller
2) Hm, var ju en knepig sits du har....
En alternativ lösning är att läsa in all data från filerna till en lokal databas och därefter lokalt hämta data till pivottabellerna. Det borde vara lämpligare än att hämta data från 6 filer.
Mvh
>databas och därefter lokalt hämta data till pivottabellerna. Det borde
>vara lämpligare än att hämta data från 6 filer.
Mmm... har funderat på det. Problemet är att databasen måste uppdateras en gång i månaden, och frågan är om det verkligen är bäst med en extern fil för detta. Då måste jag ju uppdatera det datat med VBA-kod varje gång jag öppnar en fil som refererar till databasen...
Jag tänkte jag kunde förklara lite bättre hur det är tänkt att fungera.
Jag har ett antal filer (vi kan kalla det avdelningar) som har information som ser ut så här:
Period 1, Period 2, Period 3...
Uppgift 1
Uppgift 2
Uppgift 3
...
Uppgifterna är uppdelade i grupper som är helt åtskilda - de har egentligen ingenting med varandra att göra.
Varje avdelnings fil ser ut precis likadan ut och strukturen kan inte ändras.
Det jag behöver göra nu är en konsolidering av dessa filer, men det skall finnas en fil per uppgiftsgrupp.
Utifrån konsolideringen generar jag sedan rapporter utifrån konsolideringen på massvis av sätt (dessa får inte vara för svåra att skapa, därav frågan om hur man hämtar information från pivottabeller).
Avdelningarnas filer ligger uppe på ett intranät.
Det är som man ser en inte allt för enkel struktur att hantera.
Tips?
1) Du har flera filer som har håller samma data och med samma struktur.
2) Du behöver sammanställa datan dessa filer håller.
3) Du behöver göra flertal rapportuttag från denna sammanställning.
- Placera alla filer i samma mapp
- Sammanställ datan mha Data | Konsolideringsverktyget
- Rapportuttag med Pivottabeller
Är detta möjligt utifrån din datamängd?
Mvh
Njae. (Tack för att du tar dig tid förresten :) )
Varje fil (6 st.) innehåller ~tio olika flikar med samma struktur.
Varje fil är ett område, och varje flik är en placering inom detta område.
Det skall produceras en fil per typ av data, och varje fil skall innehålla all data.
/Niklas Jansson
PS. Hmm... jag kom just på en grej. Jag kanske kan lösa det på ett annat sätt. Återkommer.Sv: Pivottabeller från osammanhängande data
>PS. Hmm... jag kom just på en grej. Jag kanske kan lösa det på ett
>annat sätt. Återkommer.
Fick du till en lösning?
Mvh
Det finns ett färdigt system (baserat på länkar), och arbetsgivarna har ingen större lust att ändra detta. Det gör inget att det tar lång tid.
Jag kommer bara behöva ändra vart länkarna skall gå med replace.
>arbetsgivarna har ingen större lust att ändra detta
If it ain´t broken - don´t fix it ;-)
Förhoppningsvis har du fått lära dig litet mer om XL:s verktygslåda :-)
Mvh
XL-Dennis