Hej. Ursäkta att jag inte lämnar en ren lösning direkt. Ville bara tipsa att när jag blir ombedd att göra något i VBA (oavsett om det är i Word, Excel eller något annat) så brukar jag minsan "fuska". Om du bara har en tabell kanVad gör en word fråga bland Excel?
Jag har en tabell rad i word bestående av två rader med två kolumner:
rubrik1 rubrik2
text1 text2
Nu vill jag att mitt vb-program lägger till en rad som då skall innehålla:
text3 text4
När jag skriver i word använder jag mig av bookmarks, som jag gör en goto till. Jag kan väl inte skapa en tabell som innehåller 100 rader och sedan be word att inte lista de som inte är använda.
Jag vill ha en snygg ram runt mina texter, annars skulle det mycke väl fungera med att lägga vbCrLf mellan varje text i respektive kolumn.
Detta tillägg skall ske tills det inte finns mer att skriva ut. Låter det krångligt? Be mig i så fall att förtydliga.
Varför i Excel? Jo eftersom det handlar om VBA programmering, tyckte jag att det var det mest lämpliga forumet.
/StefanSv: Vad gör en word fråga bland Excel?
Starta Excel eller Word, sätt igång ett Macro via menyn (döp det om du vill), gör sedan det du vill programmera med VBA manuellt och stoppa sedan macrot.
Nu kan du gå in och titta på det inspelade macrot - det sparas nämligen som VBA-kod "bakom kulisserna", mycket ofta brukar den genererade koden ge lite tips om hur man skall göra i sitt eget program sedan.
- ALL programmering handlar om att först se om man behöver göra något, sedan se vad kunderna egentligen vill ha, sedan se om någon annan har gjort det så man kan "stjäla", sedan se om man kan be någon annan att göra det och slutligen försöka göra det själv men då med minsta möjliga kraftansträngning och med hjälp av så många verktyg som möjligt som underlättar ;-)
Lycka till!
// QezlotSv: Vad gör en word fråga bland Excel?
ActiveDocument.Tables(1).Rows.Add
funka.
För att hitta till ett bokmärke kan du göra så här:
ActiveDocument.Bookmarks(1).Select
Selection.InsertRows
/Niklas Jansson