Hejsan! Använder du Tack för förslaget, men den formeln fungerade inte så bra ... Fick "#Saknas!" och sen en massa andra följdfel av det. Att det står #Saknas är meningen... Hej igen, Så har jag nu testat om det fungerade lika bra i praktiken som i teorin, och det gör det. Blir lite dolda kolumner och en del ändrade formler, men i slutändan blir det ett bra resultat. Värden i diagram (XL)
Jag försöker göra ett diagram med värden från en tabell som i sin tur beräknas som medelvärden av en annan tabell. Problemet jag nu stöter på är för de punkter där det inte finns några värden: cellen får "division med 0" som fel som jag löser med ÄRFEL, och skriver "" som värde i min OM-sats. Men diagrammet läser inte "" som en tom cell, utan ett nollvärde vilket ju blir fel. Hur får jag mitt diagram att förstå att "" är tom cell? Eller finns det något annat jag kan skriva i min cell?
Formeln är alltså nåt sånt här:
=OM(ÄRFEL(MEDEL(B19:D19));"";MEDEL(B19:D19))
Tacksam för alla förslag.
Mvh
/EESv: Värden i diagram (XL)
=OM(ÄRFEL(MEDEL(B19:D19));SAKNAS();MEDEL(B19:D19))
Så tror jag att du får värderna interpolerade. (i engelsk version heter det NA() )
Annars kan du göra ett makro som kopierar och sen tar bort sådana som inte har något värde, och basera diagramet på en ny tabell.
Eller använda stapeldiagram...
/Niklas JanssonSv: Värden i diagram (XL)
Jag vill alltså att resultatet i cellen ska vara samma som om den vore tom. Varför kan inte XL vara smart och inse att ="" är samma som en tom cell?
Makro är ett alternativ, men ett krångligt sådan i det här fallet ... Tycker ju att det borde finnas andra alternativ redan innan i XL med alla dess funktioner.
Andra diagramformer är inte ett alternativ. Måste ha linje.
Mvh
1. Du vill inte att vissa felvärden visas som noll i diagrammet.
2. Det får inte finnas felvärden i diagramdatat.
3. Du skall därför på något sätt få Excel att tro att en cell är tom.
="" funkar inte och du vill inte ha något synligt fel.
Du har nog inte mycket val. Du får göra ett makro, men det behöver inte vara speciellt avancerat.
Flytta diagramdatat någon annanstans och kopiera allt när man öppnar diagrammet (eller sidan där diagrammet ligger). Rensa sen alla celler som inte innhåller något.
/Niklas JanssonSv: Värden i diagram (XL)
Jag var nog lite otydlig förut. Anledningen till att jag lagt in "ÄRFEL" är ju för att jag inte vill ha något felmeddelande där. Om jag får ett felmeddelande i den tabellen så påverkas andra beräkningar av det ... Dock har jag fått ett uppslag till en annan lösning där: Genom att skapa en länkad tabell kan jag ju låta "orginalet" ge felmeddelanden som får hänga med till diagrammet (där jag då inte får någon punkt), och sedan ha en felmeddelandehantering i den länkade ... Har inte allt framför mig just nu, så jag kan inte pyssla ihop det direkt, men det känns som att det kan fungera.
Visst, ett makro kan tyckas enkelt om det inte är så många värden och tabeller, men det är lite mer komplext än så, så jag ville se om jag kunde slippa krångla till det den vägen. Min lösning är väl lite av ett hopkok av vad du tänkte och vad jag vill ha. Tror som sagt var att det blir bra. :-)
Tack för tipsen!
Må väl
Tack än en gång.
Mvh
/EE