Jag har lagt till data validering m.h.a av skriptet på första raden i mitt ark, men lyckas ej kopiera denna "formatering" till de övriga raderna! Använd Niklas, den konstanten som skapas då man spelar in ett makro är samma som du använder dig av i din exempelkod: xlDataValidation. Den är tom när man kör koden, alltså finns den inte. "PasteSpecial method of Range class failed"..... Verkar vara samma i Excel 2000 kan jag meddela!! Michael: Hade samma i min XL2000 med, så du behöver inte känna dig ensam. Ja, det är ju M$ värld, så vad annat än knepigt och skumt kan man vänta sig? ;-) Jag vet inte var Dennis inlägg tog vägen, men använd dig av följande:Kopiera datavalideringar?
När jag spelar in detta, skapas denna kod:
ActiveSheet.Range("B7:D7").Select
ActiveSheet.Range("B8:D13").PasteSpecial Paste:=xlDataValidation, _
Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False
Tittar man dock på variabeln xlDataValidation, är den tom?!?!
Mycket tacksam för ideér!
/MichaelSv: Kopiera datavalideringar?
Range("B7:D7").Copy
Range("B8:D13").PasteSpecial Paste:=xlDataValidation
xlDataValidation är ingen variabel utan en konstant som säger att det bara är valideringen som skall kopieras.
/Niklas JanssonSv: Kopiera datavalideringar?
Jag har sökt lite här o var efter någon hjälp, men just den konstanten verkar vara "hemlig" eller nåt eftersom den inte finns omnämnd alls.
Om du kan få konstanten att fungera hos dig, kan du då inte vara snäll och tala om vilket värde den har? xlPasteAll har t ex -4104 som går utmärkt att använda istället för själva konstanten.
Mvh
/EESv: Kopiera datavalideringar?
Var initieras xlDataValidation, och med vad?
Tack Dennis, 6 fungerade utmärkt!
Dennis: Tur att vi har dig! :-)
Jag har version: 9.0.3821 SR-1 (svensk version).
Mvh
Range("A1").PasteSpecial Paste:=6
Så klistras det in så som du vill. Sexan motsvarar alltså det som xlDataValidation skulle innehålla om allt fungerat som det ska.
Mvh
/EE