Vi har flera excel-dokument utdelad som delad arbetsbok. Detta fungera utan problem förutom med ett dokument och en klient. Hux-flux så kunden klienten inte öppna det utdelade doumentet utan visa att "Undantag har inträffat..." osv. Efter defragmentering av disken så fungerar det igen i ca 4 dagar sen rasade det igen. Nu gjorde vi en ordentlig genom gång av maskinen dvs rensa gamla filer, scannade hårddiskarna efter fel (hittade inget) samt defragmentering. Nu fungerar den igen i 4 dagar och sen vill den inte igen.... Låter lite som ett virus. Samtliga klienter som använder dokumentet har antivirusprogram. Ingen av klienterna har rapporterat in något konstigheter som skulle kunna röra detta problem. (Jag får mail från servern när klienterna hittar dumheter) Antar att du programmerar lite eftersom du finns på pellesoft. :-) Jodå, en och annan kod blir det...Problem med "Dela arbetsbok..."
Vi har prövat det mesta tex att klienten öppnar den själv, pillat i inställningarna som hör till delad arbetsbok utan resultat.
Ett fel som är lite mystiskt är att det står flera namn som har dokumentet öppnat fast dom inte har det samt att den fyller på med namn utan att radera dvs det kan stå flera namn flera gånger.
Någon som har en ide på vad som är fel??
/JanneSv: Problem med "Dela arbetsbok..."
Prova att ta en gammal version av arbetsboken (ni har väl en backup) och använd den ett tag.
Prova med tomma arbetsböcker som har samma inställning, osv.
/Niklas JanssonSv: Problem med "Dela arbetsbok..."
Jag har även fått en kopia av dokumentet tillskickat mig men det finns inga konstigheter där. Ska ändå kolla med antivirus ännu en gång för säkerhets skull.
Samtliga klienter har samma version av Office2000 men ska även kolla servicepaket och se om felet kan tänkas bli åtgärdat.
Klart irriterade fel! :-(
Tack för tipset.
/JanneSv: Problem med "Dela arbetsbok..."
Ett bra tips vad gäller Excel är nästan alltid att börja från scratch - se om samma fel uppstår, och så bygger man på med fler och fler grejer. När det till slut crashar fattar man vad som är fel. Som när man programmerar...
(Jag sitter med liknande problem varje dag, så jag vet precis hur jobbigt det är. Som tur är är det åtminstonde internt...)
/Niklas JanssonSv: Problem med "Dela arbetsbok..."
Dokumentet är totalt rent från macron utan den innehåller 12 blad med text (arbetsschema) Det finns inte ens någon koppling mellan celler.
Dom har flera andra dokument liggande i samma mapp på servern som också är utdelade men med dessa är det aldrig problem.
Prövade att spara dokumentet med nytt namn, tog bort delningen, skickade filen till användaren som kunde öppna den, hon delade ut den på nytt... och det fungerar... just nu.
Vi får se hur länge det fungerar....
/Janne