Hej, För att flytta över den använder du dig av något sånt här: Hej och tack! Ok... Du har möjligen inget litet exempel på det du menar så man kan få se koden som sådan? Gillar inte anonymisar. Man ska stå för den man är. Betydligt senare i tiden tittar jag nu till denna fråga igen och finner till min förvåning att istället för att bara vara behjälplig med besvarandet av frågan är du också mån om att uppfostra folk.Drag and drop
Ponera att jag i Access har två tabeller vid namn tabell1 och tabell2.
I formuläret, vilket vi för enkelhetens skull kallar formulär1, finns en fin textruta vid namn ruta1.
Där finns även ruta2, vilken visar innehållet i tabell2.
Jag vill nu på enklaste sätt göra följande:
När jag väljer en post från ruta2 kommer dess värde på något (det är här ni kommer in i bilden!) magiskt sätt att flyttas över till ruta1 och dessutom raderas från tabell2 och därmed från ruta2.
Med andra ord, en form av drag and drop - må vara med eller utan draget och droppen, men funktionen är den jag är ute efter.
Någon?Sv: Drag and drop
ListBox1.AddItem ListBox2.Text
ListBox2.RemoveItem ListBox2.ListIndex
Att sedan ta bort ur ena listan är ju bara att använda Range.Delete
/Niklas JanssonSv: Drag and drop
Tyvärr är jag inte värst insatt i "bara använda...", jag är inte speciellt hemma på det alls faktiskt.
Du tror inte att du skulle kunna förklara närmare?
Med vänlig hälsning,
DanneSv: Drag and drop
1. Välj vilken post du skall ta bort. Beror helt på situationen. Antingen använder du index-numret från listan, eller så använder du texten för att leta upp vilken som är borttagen.
2. Ta bort den. Om du säger hur tabellerna är uppbyggda så är det lite lättare.Sv: Drag and drop
Sv: Drag and drop
Prinsipen att flytta mellan två tabeller är förkastlig. Din applikation kommer då inte fungera i fler användar system. Samt att det sker en massa onödiga databas opertationer. Använd t.ex. en collection för att lagra valda poster.
Om det är så att posterna permanet skall byta tabell. Kan du istället ersätta detta med att lägga till en kolumn.
Men har gjort ett exempel åt dig:
Programarkivet:Urval med hjälp av listorSv: Drag and drop
Jag tackar dock för exemplet och väljer att bemöta din vänlighet med följande svar:
- Jag har aldrig varit anonym i någon större utsträckning, varesig här eller annorstädes.
- Huruvida principen att flytta mellan två tabeller är förkastligt eller ej är väl knappast något som du, eller någon annan för den delen, kan avgöra då varken du, eller någon annan än den som ställde frågan, är medveten om hur eller varför frågan dök upp.
Dock intressant att se någon lägga ned så pass mycket energi för att tala om för andra hur fel eller ej de ställer frågor i ett öppet forum.
Tack...Inte minst för din anti-anonymitet.