Tänkte kasta in en gammal fråga som varit uppe flera gånger på andra håll utan svar: Lätt lösning (om jag förstått frågan rätt): Mjo, det fungerar. Det är sant. Glömde att skriva att jag kört den lösningen med. Frågan är mer om det går att slippa krångla alls? Alltså, att få värdena att komma rätt utan extra manövrar? Ju mer användaren måste göra själv, ju mer kan ju gå fel. ;-) Nej, inte vad jag vet. Jag jobbar f.n. på Volvo Lastvagnar - Inköp, och vi använder i princip uteslutande Excel. Ingen här gör på något annat sätt, ingenstans på Internet har jag hittat något. Ja, jag har ju kollat en del jag med, och inte heller sett nåt. Var mest en chansning om det kunde finnas nåt "bättre" sätt.Spökvärden i XL
När man hämtar data till Excel via Pivottabell eller Query så händer det att siffervärdena blir "spöklika". Man kan se dem i rutnätet, men försöker man räkna på dem blir det som att de inte har rätt format (vilket de har i databasen, och cellen i samma) och värdet blir som att cellen vore tom. Diagrammen beter sig likadant.
Om man via kod går in och läser värdet däremot så förstår VBA direkt att det är ett siffervärde och kan räkna på det utan några konstigheter.
Om man "öppnar" aktuell cell för redigering och bara stänger igen (typ dubbelklicka och tryck Enter) så kopplar Excel och allt blir som det ska igen, men det är ju bökigt om det är många celler det handlar om.
Någon som varit med om något liknande? Tips om lösningar?
Mvh
/EESv: Spökvärden i XL
1. Skriv en 1:a i valfri ruta
2. Markera rutan
3. Kopiera
4. Markera området med de konstiga siffrorna
5. Högerklicka, välj "Paste Special" eller "Klistra in special".
6. Välj "Values" eller "Värden" och sedan "Multiply" eller "Multiplicera".
7. Tryck OK.
/Niklas JanssonSv: Spökvärden i XL
Mvh
/EESv: Spökvärden i XL
Du kan ju alltid skriva ett makro... typ något sånt här:
Dim Cell As Range
For Each Cell In ActiveSheet.UsedRange
If CDbl(Cell)=Cell.Formula Then Cell = Cell + 0
Next
/Niklas JanssonSv: Spökvärden i XL
Tack för hjälpen i alla fall. :-)
Må väl i sommarsolen!