Har en Excelfil med flera blad (sheets) och skulle vilja Varifrån öppnar du ditt excelblad? Om det görs programmatiskt från t ex VB så kan du ju först låta arbetsboken öppnas, sen byta till vald sida från din app innan användaren "hinner se". Hallå, excelblad skall öppnas från ett intranet. Ev. skulle man kunna göra ett VB-program som det länkas till istället för Excel-filen, programmet skulle i sin tur kunna öppna rätt blad... Ok. Men då öppnar du m h a ASP eller? Även i ASP ska man väl kunna öppna/ändra excel-böcker? Det går inte att öppna Excel via ASP på det sättet, eftersom när du öppnar Ok ...Välj vilket blad som skall öppnas via genväg alt. l
ange vilket blad som skall visas som argument när Excelfilen öppnas.
Någon som vet om detta går?
En annan lösning vore att ange ett argument när filen öppnas t.ex.
C:\Program\Microsoft Office\Office\EXCEL.EXE c:\temp.xls Sheets1
och sen läsa av argumentet med t.ex. Command() som man gör I VB, men fick inte detta att fungera...
Tack på förhand!
MattiasSv: Välj vilket blad som skall öppnas via genväg alt. l
Jag har aldrig sett att det skulle gå att öppna en arbetsbok på det viset annars ... Att bara skriva som argument liksom ... Kanske någon annan som har nåt tips om det?
/EESv: Välj vilket blad som skall öppnas via genväg alt. l
En snyggare lösning vore att ha ett makro i arbetsbladet som känner av vilka paramerar som skickas till excel och sen öppnar rätt blad. Vet dock itne om det går att känna av sånt i Excel.
/MattiasSv: Välj vilket blad som skall öppnas via genväg alt. l
Jag är inte så haj på ASP, så jag vill inte säga för mycket. Men det borde gå att styra Excel i princip likadant från ASP som från VB. När du väl öppnat arbetsboken så kan du göra vad du vill med den från din ASP-kod.
Håller med om att det bästa vore om man kunde skicka med argument så arbetsboken direkt "visste" hur den skulle agera, men vad jag vet så går det inte ... Kommer du på nåt så är jag intresserad också. :-)
/EESv: Välj vilket blad som skall öppnas via genväg alt. l
ett excel-dokument via ASP så öppnas dokumentet på servern, inte på användarens dator.
/MattiasSv: Välj vilket blad som skall öppnas via genväg alt. l
Alternativet är väl då ett klientprogram som kan sköta det åt dig enligt samma modell?
/EE