Har ett dokument som liknar utseendemässigt liknar ett Excel dokument men som har filändelsen .xla, vad är det för något och hur gör man .xla filer? Hej Viktor, Ursäkta om jag har missat något väsentligt här, men kan man inte bara starta Excel som vanligt, välja VB-editorn (ALt-F11), skriva den kod man vill återanvända, stänga VB-editorn, spara dokumentet men välja Filtyp filtillägg (*.xla) - står längst ner i listan?Excel application-XLA
Dokumentet tycks innehålla någon form VB kod då VB liknande formulär dyker upp när man öppnar filen.
Dokumentet är skapat som en slags databas då den innehåller en stor mängd poster utifrån vilka man skapa sammanställningar via formulären.
Det finns även möjlighet att generera ett Word dokument med olika sammanställningar.
Min fråga är alltså:
1)Vad är en .xla fil?
2)Hur skapar man en .xla fil?Sv: Excel application-XLA
Som svar på dina frågor:
1. xla filer är så kallade Add-ins (tillägg) som man kan inkludera för ytterligare funktionalitet till Excel.
2. Skapa .xla filer: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;285337
Dessutom kan du gå in på MSDN och hitta mer information. www.microsoft.com/msdn
Skriv in: howto: and ".xla" ...så kommer du att hitta fler exempel.
Lycka till...
mvh
NicholasSv: Excel application-XLA
När man sedan vill använda sina funktioner så väljer man i Verktyg - tillägg och markerar det nyss skapade.
Undras just... :-)