Skulle vilja komma åt vilka skrivare man installerat på maskinen man kör. TjaHur listar man installerade skrivare i Excel med VBA?
Man kan ju sätta vilken skrivare som skall användas genom:
<code>Application.ActivePrinter = "Namnet på Skrivaren"</code>
Men hur får man fram vilka skrivare man kan välja?Sv: Hur listar man installerade skrivare i Excel med VBA?
Hittade till slut ett sätt på MSDN som funkar, men troligtvis bara om man har Access 2002 installerat.
Kanske någon har ett sätt som funkar då man inte har den nyaste versionen?
Här kommer i alla fall koden till hur det går till:
<code>
Public Sub ListPrinters()
Dim objPrinter As Access.Printer
Dim strPrinterList As String
For Each objPrinter In Printers
strPrinterList = strPrinterList & _
objPrinter.DeviceName & vbCrLf
Next objPrinter
MsgBox Prompt:="The device names of all of " & _
"the printers accessible by this computer " & _
"are:" & vbCrLf & strPrinterList
End Sub
</code>
Detta förutsätter att man har refererat till
<code>Microsoft Access 10.0 Object Library</code>
Lösningen hittades här
<url>http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnacc2k2/html/ODC_acc10_Printers.asp</url>
Håll till godo