Veckor i Excel
Har lite bekymmer med en grej i Excel.
Har en stor lista uppdelad på massa kolumner. I varannan (typ) kolumn står ett datum på något sätt, och i varannan står det ett värde.
Det som är problematiskt är att man helst vill:
1. Skriva in datumet som YWW (dvs. year, week) eller YYWW.
2. Ha ett korrekt formaterat diagram. (inte hopp mellan t.ex. 0352 och 0401).
3. Ha korrekta (YYWW) rubriker på x-axeln.
Punkt 1 och 2 kan man lösa med en liten formel (typ veckor sen 0301), men då blir x-axeln ful.
Har funderat på datum, men det hjälper inte det heller, så vitt jag kan se.
Något tips?
Svara
Sv: Veckor i Excel
Vet inte om det är det här du behöver men ... Formattera kolumnerna med datumen till "text". Då kan du skriva värden med formatet YYMM i dem utan att de tolkas vare sig som tal eller datum. Då kommer det också att fungera utan hopp i diagrammet.
//Janne
Svara
Jovisst, det fungerar lite grann som du säger.
Men jag vill ha hopp mellan, säg, 0323 och 0325. Det jag inte vill ha hopp mellan är 0352 och 0401.
Och dessutom skall det vara tio serier i samma graf, och då hamnar de också fel.
Nåra andra tips, någon?
Det jag egentligen vill ha är ett sätt att skriva i datum, men få det formaterat på formatet "år/vecka".
Svara
Jag kan inte se att det går att formattera veckonummer med Excels egna funktioner. Nu kör jag dock gamla Excel 97 så det kanske har tillkommit något sedan dess.
Däremot kan man göra detta via VBA. Om du i första kolumnen matar in ett datum och i samband med inmatningen drar igång VBA-kod enligt nedanstående exempel så får du korrekt formattering i cellen intill.
<code>Cells(1, 1) = "2003-06-20"
Cells(1, 2) = Format(Cells(1, 1), "yyww", vbMonday, vbFirstFourDays)</code>
Jo, jag inser att det då blir en kolumn till. Inte särskilt snyggt, men .... Är det någon annan som har en bättre idé?
//Janne
Svara
Tja, det är i princip denna lösning jag har använt hela tiden, men med vanliga excel-formler istället (mkt effektivare).
Problemet är dels att man vill mata in med YYWW-format, och dels att problemen med graferna inte blir lösta på detta sätt.
Eftersom det bara är en engångspresentation av en typgraf har jag bytt till en annan metod för att få fram graferna, men det kommer tyvärr troligen att bli problem när man kommer efterfråga värdena under.
Uppskattar därför fortfarande hjälp med detta problem.
Svara