Någon som vet hur man gör för att att lägga till en rad i t.ex Arkiv-menyn på Word eller Excel och genom en klickning öppna ett program? Du skriver en Add-In applikation i VB 6. Dr har du just en designer för att göra detta. Tack. Vet att det finns ett 'addin'-projekt, men kan du ge några fler tips om hur man fortsätter på detta projekt? Du använder dig av anpassa och det beror lite på vilken version du har av MSO hur du skall göra exakt. Men precis som du kan koppla ett makro till en knapp kan du göra detta i anpassade menyer/egna menyer. Kunna öppna mitt program i t.ex Word eller Excel
Sv: Kunna öppna mitt program i t.ex Word eller Excel
Makrot kan se ut som följer.
Sub OpenCalc()
Dim Calc
Calc = Shell("C:\WINDOWS\CALC.EXE", 1)
End Sub
Mer information finns i inbyggda hjälpen. Skriv Shell i kodmodul, markera ordet och tryck F1. Voila!
Återkom gärna om det är oklart.
PS. Tittade in på din hemsida och om du tänkt dig att detta skall ske vid installation av ditt program får du göra kodanpassningen lite annorlunda men det är fullt möjligt att exempelvis installera en .dot/.xlt i startkatalogen där denna funktion finns. I word får den då samma status som om du anpassat normal.dot. I Excel har jag inte jobbat med detta lika mycket och inte på ett tag men jag minns att i de äldre versionerna sparades anpassade verktygsfält "på något knepigt ställe" och det var en himla procedur att få dem att laddas globalt men det gick. Kanske det är enklare i Excels senare versioner (än 97), hänvisar återigen till den inbyggda hjälpen.
Först bör du väl kolla efter version och språk så att doten/xlt:n hamnar rätt. En annan version är att starta Word/Excel från ditt program vid startup och dolt göra anpassningen kodmässigt i normal.dot/xlt:n. men problemet kan bli att anpassningen försvinner om någon ominstallerar eller ersätter normal.dot. Ytterligare kan bli att skriva en konstant till Word/Excel i en modul som du kollar efter vid uppstart. Där kan det bli problem om exempelvis nätverkstekniker skrivskyddar normal.dot/standardarbetsboken. Beror ju lite på målgruppen med programmet och vem som skall installera. DS.
/ann