Har fixat till ett begränsat gränssnitt så att användarna inte kan ställa till med något... Kodsnutten du får integrera i koden för din arbetsboksmall. Det var inte riktigt det jag var ute efter... Detta tar även bort menyerna. Jo, så långt är allt grönt. När jag körde makrot så försvann alla möjligheter till val av inbyggda verktygsfält genom högerklick! Och för övrigt alla menyer också! Strålande, tack för hjälpen. Glad to be of service. :-) Sätt gärna löst.Hur låser man så att användaren inte kan ändra verktygsf
Men hur ser jag till att de inte kan högerklicka på min verktygsmeny för att lägga till andra standard menyer?
När man ändå är igång, så undrar jag om man kan ställa in någonstans att arbetsboken inte öppnas om man klickar på Inaktivera Makron?
/HampenSv: Hur låser man så att användaren inte kan ändra verktygsf
.Protection = msoBarNoChangeDock
Inte öppnas... Vad syftar det till att skydda? Design, kod?
koden går att lösenordsskydda.
Designen - då kan ju en variant vara att kryptera/öppningsskydda/skrivskydda med lösenord som "öppnar" i koden som är skyddad.
/annSv: Hur låser man så att användaren inte kan ändra verktygsf
Det gör väl bara att man inte kan ändra det verktygsfält jag gjort.
Vad jag är ute efter är att man inte ens skall kunna högerklicka på ett verktygsfält och få chansen att lägga till/ta bort olika verktygsfält.
Sub onlyMyBar()
x = 1
For Each cBar In Application.CommandBars
If (cBar.BuiltIn = True) Then 'är det inbyggt verktygsfält/meny?
'(här finns utrymme för fler villkor)
CommandBars(x).Enabled = False
End If
x = x + 1
Next cBar
End Sub
Men användaren kan ju fortfarande högerklicka på mitt verktygsfält och lägga till tex. verktygsfältet Standard...
Vill ha något motsvarande [Workbook_SheetBeforeRightClick] som jag använder för att man inte skall kunna högerklicka i någon cell för att få fram popup-menyn:
<code>
Private Sub Workbook_SheetBeforeRightClick(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
' liten trevlig funktion som hindrar användare från att högerklicka i ett arbetsark
' här kan man lägga in så att man gör en egen högerklicksmeny...
Cancel = True
End Sub
</code>
Finns det?
Så länge får jag köra med en egen menyrad som ju användaren inte kan ända på.
Det är ju rätt OK också, men det blir ju lite mera lätthanterligt för de användare som helst byter arbete för att slippa datorer....Sv: Hur låser man så att användaren inte kan ändra verktygsf
Du menar kanske visible?
De enda som fanns på pop-up-menyn var de 3 egna verktygsfält jag själv gjort!
Sedan kan de ju gå in och anpassa/återställa men det går säkert att åtgärda.
Arbetar mest i Word och där använder jag inbyggda kommandon som jag modifierar när jag gör något sådant.
Vad kör du för version? Resultatet fick jag i XP.
Jag har hela tiden bara 'gömt' de inbyggda verktygsfälten med att sätta Visible = True och såg inte att du skrivit att man kunde ändra Eabled till False för alla olika typer av menyer.
Tack, nu börjar jag få fason på grejorna..
/ann