Vad gör man när outlook XP inte detekterar anslutningen korrekt? Hej,Outlook XP
Nomalt är jag ansluten till exchange via LAN men om jag inte har tillgång nätverket så ger outlook ett meddelande varje minut att den inte kan hitta servern. Om jag stänger ner outlook och startar igen så detekterar den att nätverket inte är tilgängligt och startar i "offline" mode. När jag ansluter till nätverket igen så blir problemer det omvända. Hur många gånger jag än kör "synkronisera" så vägrar outlook att fatta att nätverket är tillgängligt.
Det finns en inställning där man kan ange att man skall ange "connection state" mauellt. Men om jag sätter den så fattar jag inte hur jag skall göra det manuellt. I outlook XP finns det ju ingen meny "log off" som fanns i de tidigare versionerna.
Någon som vet?Sv: Outlook XP
Outlook XP (och tidigare Outlook-versioner) klarar inte att automatiskt anpassa sig till en oväntad förändring i anslutningen. Dvs om du startat upp Outlook i Online mode, så kommer den att klaga ifall man tappar anslutningen. Och startar man i Offline mode så fattar den inte om den sedan blir Online, utan att starta om Outlook igen. Detta förutsätter dessutom att man använder sig av en OST fil (Offline Storage File) eller en PST fil för primär lagring (dålig ide - använd inte PST filer!!)
Om du anger att du vill välja Connection State manuellt så kommer Outlook XP att fråga dig varje gång du startar om den skall köra Online eller Offline. Det finns ingen speciell Logoff längre; när du gör en Exit så avslutas Outlook (det kan ta en liten stund innan den processen dör helt och fullt, dock).
Ett tips är annars att uppgradera till Outlook 2003; den har en mycket intressant funktion som kalllas "Cached Mode", vilket gör att OL2003 själv känner av och anpassar sig till det aktuellla läget. Om du t ex kör Online och sedan kopplar loss bärbara datorn så går OL2003 automagiskt över till Offline mode; blir den sedan Online igen så växlar OL över igen. Fungerar perfekt, använder det hela tiden.
/Göran
Exchange MVP