Tänkte kolla här om någon har koll på hur man bör hantera nyhetsbrev. Tack, men vi bestämde efteråt att vi kör på en enklare variant till att börja med. Vi lägger upp nyhetsbreven online och skickar ut mail med länkar och en kort sammanfattning. Då är det inte så noga med kvaliteten i mailen och vi kommer igång med det. I nuläget är något som kostar pengar inte riktigt aktuellt.Nyhetsbrev, best practice?
Jag har kollat på lite olika lösningar, men alla har stora problem. Vi ska skicka nyhetsbrev till ett antal kontakter (gärna personliga, med "Hej #namn", men inte ett krav). Just nu ligger de i "Business Contact Manager", men vi kan hyfsat enkelt exportera dem om det behövs. Utöver detta ska de läggas upp på nätet efteråt.
1. Det som ligger närmast till hand är att köra på Outlook, göra massutskick med "Business Contact Manager" och koppla det till Word- eller Publisher-dokument. Problemen här är att HTML-koden som Word genererar blir rätt illa i andra system, andra mailklienter och webbklienter, och i synnerhet är det ingen höjdare att lägga upp den typen av HTML på hemsidan.
2. Nästa variant är att skriva egna HTML-brev och skicka dem från Outlook. Det första man inser är att Outlook 2007 totalvägrar "egen" HTML, och att det bara är att glömma Outlook i så fall (kanske via "Skicka hemsida", som jag precis ska kolla på).
3. Nästa alternativ är att skicka HTML från något annat än Outlook. Då tappar vi BCM, men det kan vi som sagt leva med. Planen var då att skicka från Newsletter-modulen i DotNetNuke. Problemet är att när vi klistrar in hela html-sidan så strippar den bort hela <head>-biten, och vi blir utan <style>. Det har jag läst att klienter och servrar har en tendens att göra ändå, så det kanske inte gör så mycket?
Kvarstår då bara att lägga in style:s manuellt per kontroll?
Någon som har fått ordning på detta på något bra sätt?Sv:Nyhetsbrev, best practice?