I och med DirectX 9.0 så finns det också hanterade klasser som du kan använda från Visual Basic.NET eller C# och underlättar en hel del om du vill skapa applikationer med stöd för 3D-grafik. Prestandaförlusten är inte alls så stor som du kanske tror trots att vi exekverar vår applikation med 3D-stöd på Windows .NET Framework. Någon mer än jag som har problem med den där presentationen? Jag har också märkt under kvällen att det är nåt strul, jag har rapporterat detta internt, hoppas på uppdatering under morgondagen, ledsen för detta! Aha, det förklarar varför sidan såg lite knepig ut ibland. Indtroduktionen var intressant. Go Johan!! En viss prestandaförsämring får du räkna med i och med att koden JIT'as till maskinkod (liten prestandaförsämring) samt att den är minneshanterad "garbage-collected" (lite mer prestandaförsämring). Mycket trevlig presentation, jag fick iaf ut väldigt mycket av denna presentation. Jag har redan spelat in en Direct3D introduktion som bygger vidare på den DirectX introduktionen, men tyvärr så togs inte ljussättning upp, det är mitt nästa projekt på MSDN TV! Tack Magnus, det är lite enklare med C# än med C++... Mycket trevligt initiativ med Managed DirectX ser fram emot Direct3D.Managed DirectX 9.0.
Det finns ett flertal forum på internet som berör detta ämne men jag ser gärna att vi på svenska också kan diskutera och hjälpa varandra att lära oss mer om detta superroliga ämne.
Jag har redan spelat in en så kallad MSDN TV presentation om DirectX i allmänhet och DirectDraw och DirectInput i synnerhet som finns tillgänlig på den svenska MSDN webben http://www.microsoft.com/sverige/msdn/msdntv/. Inom kort kommer också en Direct3D introduktion att publiceras, jag vill både ha feedback på presentationerna samt förslag på kommande ämnen.
MvhSv: Managed DirectX 9.0.
Får inte upp någon stor bild (den lilla med ljudet fungerar) till tredje (Demo - Rita med DirectDraw och C#) och femte (Demo - Styra med DirectInput och C#) delen.
Skiljer dessa delar sig från de andra kanske på något vis?Sv: Managed DirectX 9.0.
Det var dock det minsta av mina problem som till större delen bestod av att jag saknade Windows Media Player 9. (Tror jag iaf.)Sv: Managed DirectX 9.0.
Jag ser frammot (kan man skriva så?) nästa del.
En liten fundering, är DirectX-rtuinerna för utvecklare slöare än för vanliga användare?
Läste någonstans att det låg mer debug-kod i vissa rutiner för utvecklare och var därför inte lika snabbt.Sv: Managed DirectX 9.0.
Det var intressant. Ser betydligt enklare ut, än när jag och Jens gav oss på uppgiften i C++ för EMWAC. Hade vi haft tillgång till .NET så kanske vår lilla hund hade kunnat göra mer än att hoppa och springa.
Ser framemot övriga presentationer inom DirectX, sen är det alltid lika kul att se dig i rutan :)
- MagnusSv: Managed DirectX 9.0.
Hur mycket beror naturligtvis på exakt vad du gör, hur mycket minnesintensiva operationer som du utför osv.
Jag har hört en siffra att överlag 15% prestandaförsämring är att vänta, vilket mycket kompenseras av dagens hårdvara samt att utvecklingstiden med C# eller VB.NET är generellt mycket kortare än med C++...
(Rätade ut några frågetecken jag haft efter att labbat med exempelkod från MSDN)
Något jag skulle uppskatta om du tog upp var hur ljussättningen i D3D fungerar.
Har nämlig kört fast på det området jag vet hur det är tänkt att fungera och jag använder rätt typ av vertex och beräknar normalerna korrekt men ändå så blir det inte rätt.
Med största sannolikhet beror det på att jag inte vet hur jag ska "knäppa på" ljuset på korrekt sätt så en grundlig introduktion till ämnet vore inte helt fel.Sv: Managed DirectX 9.0.
Jag hoppas att Direct3D presentationen kommer publiceras om 2 veckor någonting!
Införskaffade i fredags en bok som heter "Game Engine Design with DirectX 9 and C#", den verkar ok, väldigt grundläggande men kan säkert vara något...
Mvh