Sitter och försöker få kläm på ljussättningen för en roterande texturerad triangel. Lyckades lösa det själv. Berodde på att jag missat att skapa ett material och ställa in ljus för det.Skillnad mellan PositionNormalColored och PositionNormalTextured
Jag har utgått ifrån 3 stycken tutorials, en för ljussättningen http://staff.develop.com/candera/weblog2/articleview.aspx/DirectX/Direct3D/08%20-%20Lighting%20Basics.xml, en för texturen http://staff.develop.com/candera/weblog2/articleview.aspx/DirectX/Direct3D/09%20Texture%20Basics.xml samt en för rotationen <url:http://staff.develop.com/candera/weblog2/articleview.aspx/DirectX/Direct3D/07%20Rendering%203D.xml
Som vertexformat har jag vald PositionNormalTextured då det kändes som ett logiskt val då PositionNormalColored användes i den tutorial jag läste om ljussättning.
Om jag stänger av ljussättningen med <code>device.RenderState.Lighting = false;</code> så funkar det perfekt och jag ser en texturerad roterande triangel, men inte om jag låter ljuset vara på. Jag vet att ljuset är rätt riktat då jag inte ändrat några värden och de funkade finfint med en färgad triangel (PositionNormalColored).
Finns det någon som har någon aning vad detta kan bero på och eventuellt en lösning?
Kan det bero på någon skillnad mellan de påda vertexformaten som jag har råkat missa?Sv: Skillnad mellan PositionNormalColored och PositionNormalTextured