Jag har 2 frågor: (Båda handlar om Direct Draw) 1. Genom att ange en "DestinationRectangle" som är dubbelt så stor som texturen. T.ex: Tack så mycket för svaret! Hittade den här sidan, prova tipsen där... Hehe glömde bort denna tråden, det funkade sen iaf. Får la ta o stänga tråden nu.... På tiden.strecha bitmaps & clippers
1. Hur gör man om man har en bitmap på, kanske 100x100, och man vill att den ska vara 200x200 på skärmen när man ritar ut den? Altså ändra storleken på den helt enkelt, dock utan att ändra den i ett bildredigerings program. (Genom kod helt enkelt)
2. Har problem med att programmet krashar så fort man försäker rita ut ett object på t.ex koordinaterna (-10,-30) vilket är utanför skärmen... Är det inte detta en clipper är till för, "klippa" bort allt som råkar bli ritat utanför skärmen? Hur fixxar man detta?Sv: strecha bitmaps & clippers
<code>
offscreen.Draw(new Rectangle(x,y,200,200),texture,DrawFlags.Wait);
</code>
2. Hmm, skulle vilja se din kod för att se vad du gör där...
Mvh
JohanLSv: strecha bitmaps & clippers
Jag provade ditt svar på ettan, det fungerade jättebra. Ang nr2, koden för när jag ritar ut vad det nu är jag ritar ut är som följer:
<code>
TargetSurface.DrawFast(Convert.ToInt32(TargetXPos),
Convert.ToInt32(TargetYPos),
bitmapSurface,
objectSizeRect,
DrawFastFlags.SourceColorKey
| DrawFastFlags.Wait);
</code>
Om det var nått annat du menade så säg till.Sv: strecha bitmaps & clippers
http://www.dotnetforums.net/t69689.html
Mvh
Johan LindforsSv: strecha bitmaps & clippers