Kul med forum avsett för DirectX. Något i stil med det här? Nja, inte riktigt. Det här är en riktigt bra Wiki med tutorials om DirectSound: En riktig gråzon för mig vad gäller DirectX. > http://pluralsight.com/wiki/default.aspx/Craig.DirectX.DirectSoundTutorialIndex Jag lyckades faktiskt få in lite ljud nu.Ljud med DirectX
Jag och några kompisar håller på att göra ett litet spel med hjälp av Direct3D osv.
Vi har lite problem med att få in ljud till vårt spel.
Eftersom vi är helt nya inom DirectX så har vi inte så bra koll på hur vi ska gå tillväga.
Vi har utgått ifrån den här:
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1881.asp
Vi tänkte att vi först skulle se om vi fick ljudet att fungera, (det sägs att det är rätt svårt), så vi praktiskt taget körde ctrl+c/+v till vårt projekt.
Men ljudet spelas inte upp när vi kör vår kod. Koden på deras sida fungerar, för om vi kör deras färdiga projekt så funkar det. Men inte det vi lade in i vårt.
Det är inte lätt att skriva med koden här, det är såpass mycket. Men jag har försökt klippa ut det viktigaste.
Vi har, precis som på gamedev, lagt koden i två klasser sedan skapat två objekt.
DXAudio Audio;
DXSound SoundEffect;
Dessa ligger globalt.
Vi vill att när man trycker på en knapp, så ska ett ljud spelas upp.if (FAILED(Audio.Setup()))
FatalError("Couldn't setup DirectX Audio");
if (FAILED(SoundEffect.Setup(L"explo1.wav", Audio.getPerformance(), Audio.getLoader())))
FatalError("Couldn't load 3d sound effect.");
if(gameControl->IsMouseKeyDown(0))
{
mainFrame.childObjects.push_back(new Bullet((Frame*)&mainFrame, pos, mousePos, 1000.0f, 30.0f, D3DCOLOR_RGBA(150,255,255,255), "particle.bmp"));
SoundEffect.setPos(0.0f, 5.0f, 0.0f);
SoundEffect.Play();
SoundEffect.Kill();
// kill directX Audio
Audio.Kill();
}
Så ser det ut nu när man trycker på en knapp.
Ni behöver inte bry er om mainFrame, det är en annan sak.
Det ända som händer här är att programmet börjar lagga lite. Men inget ljud spelas upp.
Har ni några idéer på hur vi ska göra för att få det att funka?
Har ni några bra sidor om just DirectSound? Så att man snabbt och enkelt kan komma igång med det.
Fråga gärna om ni inte kan få ut nåt av denna lilla beskrivningen jag gav, så ska jag försöka att förtydliga :)
Tacksam för svar.
Sv: Ljud med DirectX
http://www.gamedev.net/reference/articles/article1348.aspSv:Ljud med DirectX
Om jag har förstått det rätt så skapar dom ett eget ljud i den artikeln.
Jag vill kunna använda färdiga .wav, .mp3 eller liknande. Och helt enkelt bara spela upp dom.Sv: Ljud med DirectX
http://pluralsight.com/wiki/default.aspx/Craig.DirectX.DirectSoundTutorialIndex
Eller så kommer ni på MSDN Workshop nästa vecka och laborerar lite med det istället :)
Mvh
Johan LindforsSv:Ljud med DirectX
Kan jag köra det från VB 6 i såfall ett litet exempel skulle sitta bra.Sv:Ljud med DirectX
Bra tutorial, tyvärr så är det C-sharp. Eller?
Vi programmerar i C++, och jag hittade ingen som använde det på den sidan.
Har du fler på lager? :)
> Eller så kommer ni på MSDN Workshop nästa vecka och laborerar lite med det istället :)
Det hade varit det bästa.
Tyvärr så finns det ingen möjlighet att vi kan ta oss till någon av ställena.Sv: Ljud med DirectX
Inte så värst optimerat, men det är ju en annan sak.
Hela denna tiden har jag sökt på fel sak. Jag trodde att ett ljudbibliotek hette "PMod", men det heter ju "FMod".
För er som vill komma igång snabbt och lätt med ljud, rekommenderar jag det.
www.fmod.org
Tack för alla svar.