Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Hålla koll på klickandet

Postades av 2005-10-13 23:47:27 - Rasmus Ågren, i forum managed directX, Tråden har 4 Kommentarer och lästs av 2198 personer

Jag skriver ett 2D spel i DirectX. Nu undrar jag hur jag skall hålla koll på vad som klickas på. Jag har mina sprites med alphablending och jag vill bara att det skall hända något om jag klickar på den delen av spriten som syns. Någon som har några ideer på hur jag borde lägga upp det?


Svara

Sv: Hålla koll på klickandet

Postades av 2005-10-14 01:54:10 - Marcus Agbrant

Beror ju lite på hur dessa områden er ut.

Men enklas borde ju vara en kombination av axisalignes bounding boxes och kontroll på pixelnivå.

Dvs. att du på grov nivå kontrollerar var du befinner dig, mha. bounding boxes. Sedan när du vet att du är på rätt område kontrollerar du om det är din transparenta färg som är under pekaren eller inte. *r det inte det har du helt enket tryckt på den och på rätt ställe.


Svara

Sv:Hålla koll på klickandet

Postades av 2005-10-14 13:47:55 - Rasmus Ågren

Det var något sådant jag tänkt mig också (tror jag, jag vet inte vad bounding boxes är). Men jag har spritesen mot en annan bakgrundsbild. Kan jag då få fram vilken färg en viss sprite har?


Svara

Sv: Hålla koll på klickandet

Postades av 2005-10-14 14:13:26 - Marcus Agbrant

Är intr riktigt säker på att jag förstod dig rätt här nu. Men du vet väll på vilka positioner "spitesen" är?

Ta en titt på bilden på:
www.agbrant.se/aacdplc.jpg

1. Först gör vi en kontroll om det finns en kollision nån stans på flygplanet. Denna kontroll är grov och inkluderar en del utrymme som inte är flygplan.

2. Sendan gör vi en lite finare kontroll med tre rektanglar.

3. För att sedan i den rektanglen vi kolliderade med på pixelnivå kontrollera om det är den transparenta färgen vi kolliderat med eller något annat (själva flygplanet).

Genom att göra det i flera steg såhär minskar man antalet beräkningar som behöver göras.

Ett hett tips är att inte använda intersect-metoden som finns på rectangle (tror jag det var) utan att göra kollisionstesterna själv med beräkningar.

Nu vet jag inte i vilket språk du skriver men C# så finns det en bra bok från apress som heter "Beginning .NET Game Programming in C#" som du nog skulle kunna få ut mycket av.


Svara

Sv:Hålla koll på klickandet

Postades av 2005-10-14 14:27:46 - Rasmus Ågren

Tack för hjälpen!

Det är här jag inte vet hur jag skall göra.

3. För att sedan i den rektanglen vi kolliderade med på pixelnivå kontrollera om det är den transparenta färgen vi kolliderat med eller något annat (själva flygplanet).

Jag vet inte hur jag kan få färgen på en viss pixel från en sprite.


Svara

Nyligen

  • 17:07 Snabb och trevlig webbplats utan l
  • 17:00 Bra spelsajt med bonusar
  • 15:51 Slappna av
  • 15:17 Onlineunderhållning på fritiden
  • 11:13 Online Kasino
  • 17:57 Vart är SEO på väg till 2030?
  • 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 662
27 955
271 720
5 675
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies