Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Problem med Direct3D

Postades av 2006-05-14 18:02:19 - Mattias Frisk, i forum managed directX, Tråden har 5 Kommentarer och lästs av 2240 personer

Hej,

Jag har försökt lära mig Direct3D på den senaste tiden med VB.net.
Jag håller på med ett program som liknar Mesh Viewer (man får med det i DirectX SDKn), bara för att lära mig mer om Direct3D.

Jag vill alltså kunna rotera en mesh i både X,Y och Z, Hittils har jag bara lyckats med X och Y
Device.Transform.World = Matrix.Multiply(Matrix.RotationY(Geometry.DegreeToRadian(pos.x)), Matrix.RotationX(Geometry.DegreeToRadian(pos.y))). pos.x och pos.y står för hur mycket musen har rört sig i diverse riktningar

Eftersom musen rör sig i 2D är det rätt simpelt, men i Meshviewer kan man röra sin mesh i alla tre dimensioner, Jag har ingen som helst aning hur dem lyckas med detta. Någon som har erfarenhet av detta?


Svara

Sv: Problem med Direct3D

Postades av 2006-05-15 10:05:25 - Erik Eloff

Nu gissar jag... :D

Spara en matrix som beskriver rotationen.

I stället för att beräkna utifrån pekarens position kan du använda pekarens förflyttning. (dx,dy)

T.ex. om man rör musen uppåt så roterar du rotationmatrixen i y-led med dy


Svara

Sv: Problem med Direct3D

Postades av 2006-05-15 20:04:16 - Peter Larsson

Du måste utföra rotationen relativt meshens rotation, dvs. spara den tidigare rotationen och sedan lägga till en relativ rotation utifrån (dx, dy). Lite osäker på tillvägagångssättet dock.

/Peter


Svara

Sv:Problem med Direct3D

Postades av 2006-05-17 08:13:43 - Mattias Frisk

Jag antog att det var något liknade. I meshviewer när meshen ligger 180 grader i X axlen roterar den 100% i Z axlen när man drar meshen i Y axlen. Kan det möjligtvis fungera om man beräknar det i procent?, te.x. om den är 90 grader i X axlen är 50% av rotationen i Z axlen och resten i Y axlen?


Svara

Sv: Problem med Direct3D

Postades av 2006-05-17 22:55:02 - Peter Larsson

<b>>Kan det möjligtvis fungera om man beräknar det i procent?</b>
Nej, bl.a. för att sin/cos inte är proportionella mot vinkeln.

Jag provade lite grann och kom fram till att det faktiskt är superenkelt :)
Skapa en temporär matris med hjälp av (dx, dy) precis som förut. Multiplicera sedan mesh:ens rotationsmatris med den temporära matrisen (inte tvärt om). Du har nu lagt till den relativa rotationen som önskat!

/Peter


Svara

Sv:Problem med Direct3D

Postades av 2006-05-22 23:35:07 - Mattias Frisk

Inte för jag förstår hur.. men det fungerade! :D,

Tack så mycket för hjälpen!


Svara

Nyligen

  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
1 166
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies