Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Transform med 2D.

Postades av 2006-06-28 19:22:11 - Mattias Frisk, i forum managed directX, Tråden har 4 Kommentarer och lästs av 2143 personer

Hej,

Nu har jag fått lite problem med DirectX transform funktionerna igen :/.

När jag skalar en bild förstoras bilden och förflyttas en viss längd i samma axel jag skalar den i. Jag vill självklart inte att den skall förflyttas när jag skalar den, Skalningen fungerar perfekt när jag arbetar med 3D.

Någon som har en aning om hur jag skall få rätt på skalningen när jag ritar upp objekt i 2D?


        public void FillPos(int x, int y) // Sets the sprites position
        {
            Pos.X = x;
            Pos.Y = y;
        }

        public void Draw(Sprite D3DSprite) // Draws my sprite
        {
            Rectangle rect = (Rectangle)Desc[aFrame];

            Center.X = rect.Width / 2;
            Center.Y = rect.Height / 2;

           Matrix mm = New Matrix();
           mm = Matrix.Scaling(1.0F,1.5F,0.0F); 

           D3DSprite.Transform = mm; //Scale Scale :)

           D3DSprite.Draw(tex, rect, Center, Pos, Color.FromArgb(255,255,255,255));
            
        }


Svara

Sv: Transform med 2D.

Postades av 2006-06-28 20:43:15 - Johan Lindfors

Hej Mattias, nog är det väl så att när du skalar din sprite så måste du kompensera för att centrumpunkten också kommer att förflyttas, det är det som gör att spriten förändrar sin position.


Svara

Sv: Transform med 2D.

Postades av 2006-06-28 20:55:55 - Niklas Jansson

Spontant, utan att titta på koden kan jag med ganska stor säkerhet säga att det är så här:
Du placerar en bild mitt på någon slags yta. Sen gör du en skalning på den ytan, istället för på liksom själva bilden.

Du får komma på hur du bara skalar bilden.

EDIT: Hoppsan, där var jag lite sen.


Svara

Sv: Transform med 2D.

Postades av 2006-06-29 11:27:40 - Peter Larsson

Enklast är väl att lägga alla vertices symmetriskt kring origo, dvs. från (-0.5, -0.5) till (0.5, 0.5) eller nåt sånt och sedan skala. Annars måste du kompensera med en translation för varje skalning.

/Peter


Svara

Nyligen

  • 17:07 Snabb och trevlig webbplats utan l
  • 17:00 Bra spelsajt med bonusar
  • 15:51 Slappna av
  • 15:17 Onlineunderhållning på fritiden
  • 11:13 Online Kasino
  • 17:57 Vart är SEO på väg till 2030?
  • 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 662
27 955
271 720
5 724
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies